Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joakim's Bmw ODR-edition

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har ikke så veldig mye med alu-baffelen å gjøre, selv om det har betydning at tingene sitter skikkelig fast.. Baffelen til 18"eren er faktisk håndskjært og ikke cnc-frest.. Stikksag med metallblad, wd-40 og en god porsjon tålmodighet funker fint.. At alu-plata gjør at ingenting vibrerer selv ved max volum, gjør jo sitt til en kontant og "rolig" gjengivelse.

    Greia er at kassa har en innebygget resonator som har en tuning ved elementets resonansfrekvens, som senker impedansepeaken, og i praksis senker eller "fjerner" resonansen til elementet akustisk, i området det brukes. Det er 2 porter innvendig i kassa, som tar for seg dette. Elementet får da en boost laaangt nede i frekvens, som igjen lar det spille utrolig dypt og kontrollert.

    Den har jo ikke akkurat store jobben da.. 1,5 oktav fra 10-30hz, men den gir ett fjellstøtt grunnlag for det øvrige frekvensområdet.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • Følsomhet er vel ikke det samme ved alle frekvenser ?

      .."Gti'en har en følsomhet på 97dB, mens denne har 99, så selv om denne er på 8ohm, så er ikke forskjellen så stor i praksis. Gti'en har også oppgitt følsomhet ved 2.83V, som gir 2W i 4ohm, så reell følsomhet er 94dB"...

      Jeg syntes det ser ut som 18" har en følsomhet på 82dB ved 30hz og ennå mindre ved 20hz. Jeg går ut ifa du ikke tar hensyn til rom/kupeforsterkning når du skriver 99db. Mener ikke å være vrang, men 18" du reklamerer for har ikke spesielt god følsomhet ved den nederste oktaven. Men den er sikkert bra når du skriver at den er bra.

      Comment


      • Originally posted by melancool View Post
        .."Gti'en har en følsomhet på 97dB, mens denne har 99, så selv om denne er på 8ohm, så er ikke forskjellen så stor i praksis. Gti'en har også oppgitt følsomhet ved 2.83V, som gir 2W i 4ohm, så reell følsomhet er 94dB"...

        Jeg syntes det ser ut som 18" har en følsomhet på 82dB ved 30hz og ennå mindre ved 20hz. Jeg går ut ifa du ikke tar hensyn til rom/kupeforsterkning når du skriver 99db. Mener ikke å være vrang, men 18" du reklamerer for har ikke spesielt god følsomhet ved den nederste oktaven. Men den er sikkert bra når du skriver at den er bra.
        Vet ikke ved hvilken frekvens følsomheten er målt på noen av elementene igrunn.. Men direkte sammenlignet, så har denne høyere følsomhet ved 20, 25 og 30hz enn jbl'en... Har ikke målt det med noe som tegner opp en grafikk på det, men enkel måling med ørene er mere enn nok. Måtte dempe 20hz med 2dB, 25hz med 1,5dB og 30hz med 3dB i forhold til tidl.
        Er ikke sånn at elementene som blir puttet i denne kassa oppfører seg helt som "normalt", grunnet løsningen med resonatoren.
        Hvem vet hva som kan finne veien med magneten ned eller kanskje opp, ved en senere anledning..?
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • Ooooookai! Da var den kassa LITT mer avansert enn jeg trodde da hehe...Kult! Den løsningen skal jeg ha i minnet...
          Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

          Comment


          • hei..
            kommer med to spørsmål je...

            1. Dashbordet på disse E34 modellen , er dem to delte eller bare "syns" det slik. Ser nesten ut som man kan ta av selve toppen på dem.. Virker i alle fall slik..

            2. fins det noe bilder etc ang 18" kasse som viser disse to porter innvendig?

            Comment


            • Originally posted by Soundboy View Post
              hei..

              2. fins det noe bilder etc ang 18" kasse som viser disse to porter innvendig?
              Se første post
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • Kanskje det blir DDZ 18 med magneten opp?

                Comment


                • Vil heller tro at DD 9118 (Finnes 91 serien i 18"? hmmm) er mer aktuelt. Men tror den serien går kun opp til 15".
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • Disse forskjermene dine, var de kun festet med skruer/muttere, eller var de limt/sveist på noe vis?
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • Originally posted by GENEXXA View Post
                      Vil heller tro at DD 9118 (Finnes 91 serien i 18"? hmmm) er mer aktuelt. Men tror den serien går kun opp til 15".
                      Var ment som en spøk.

                      Comment


                      • Originally posted by Legatia View Post
                        Disse forskjermene dine, var de kun festet med skruer/muttere, eller var de limt/sveist på noe vis?
                        Hva mener du? Forskjermene er skrudd på vanlig måte. Kickpanelkassene er helsveiset av 1,5mm syrefast stålplate og "integrert" i bilen - altså bygget på plass og sveiset fast der de står..
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • Er ikke mange, men noen eldre biler har sveiset eller limt forskjermene fast. Spesielt på 80 til midten av 90 tallet. Sikkert derfor han lurte.
                          sigpic

                          Comment


                          • Jag syns Joakim skal ta en skritt lengere og "fjerne" 10"ene i kickene og sette inne 15" elementere inn der... F.eks Pioneer TAD 16"ene..

                            Ta en "liten Earl Zausmer`s" kicker..

                            Comment


                            • Originally posted by Joakim View Post
                              Hva mener du? Forskjermene er skrudd på vanlig måte. Kickpanelkassene er helsveiset av 1,5mm syrefast stålplate og "integrert" i bilen - altså bygget på plass og sveiset fast der de står..
                              Mener rett og slett hvordan du tok av forskjermene ja. Om de bare er skrudd så burde det være greit å ta av, lurer på å se hva jeg har å jobbe med i min kjerre ser du

                              Originally posted by TheCharger View Post
                              Er ikke mange, men noen eldre biler har sveiset eller limt forskjermene fast. Spesielt på 80 til midten av 90 tallet. Sikkert derfor han lurte.
                              Jah, blir litt grinete om det er tilfelle på min.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment


                              • Originally posted by Legatia View Post
                                Mener rett og slett hvordan du tok av forskjermene ja. Om de bare er skrudd så burde det være greit å ta av, lurer på å se hva jeg har å jobbe med i min kjerre ser du



                                Jah, blir litt grinete om det er tilfelle på min.
                                hva slags bil er dette snakk om a?

                                Comment

                                Working...
                                X