Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt Bora: Alpine, Hertz, Focal og Audison

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prosjekt Bora: Alpine, Hertz, Focal og Audison

    Hallois! Får vell begynne så smått på en tråd for bilen til en kompis som jeg skal bygge i. Det gjelder da en VW Bora 2001 modell, 18" hjul, justerbart senkesett, 145hk, sølvgrå med tøff rieger. Følgende komponenter skal inn i denne kjerra:

    Alpine CDA 9855R
    2 stk Hertz HX300D
    Audison LRx 4.300
    Audison LRx 1.1k
    Focal K2P i front (var det han sa det var, men må dobbelsjekke)

    Han har en Blaupunkt spiller fra før, men det er så ræva lyd i bilen, at jeg benytter meg av å montere spiller med 3 veis aktivt deling istede, mye enklere når man skal justere ting hver for seg. Bassløsninga blir da bassrefleks, med 2x4" rør inn mot midtarmlene bak, og det skal tettes helt rundt kassa. Ellers så blir det vell noe alle som det var bak i min bil, for dere som har sett det. Har ikke kommet igang med bygginga enda, da det er mye stress for meg for tiden med å skaffe meg ny bil. Bilder kommer iløpet av kort tid
    VW/Audi ende-tusi-ast!

  • #2
    Originally posted by Tommen View Post
    Hallois! Får vell begynne så smått på en tråd for bilen til en kompis som jeg skal bygge i. Det gjelder da en VW Bora 2001 modell, 18" hjul, justerbart senkesett, 145hk, sølvgrå med tøff rieger. Følgende komponenter skal inn i denne kjerra:

    Alpine CDA 9855R
    2 stk Hertz HX300D
    Audison LRx 4.300
    Audison LRx 1.1k
    Focal K2P i front (var det han sa det var, men må dobbelsjekke)

    Han har en Blaupunkt spiller fra før, men det er så ræva lyd i bilen, at jeg benytter meg av å montere spiller med 3 veis aktivt deling istede, mye enklere når man skal justere ting hver for seg. Bassløsninga blir da bassrefleks, med 2x4" rør inn mot midtarmlene bak, og det skal tettes helt rundt kassa. Ellers så blir det vell noe alle som det var bak i min bil, for dere som har sett det. Har ikke kommet igang med bygginga enda, da det er mye stress for meg for tiden med å skaffe meg ny bil. Bilder kommer iløpet av kort tid
    Nice bil og nice utstyr! Bilder kvikt:P
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

    Comment


    • #3
      Hmmm. Bora ja, dette skal bli spennende å følge med på
      Mvh.
      Bjørnar Kristiansen
      BK Caraudio
      48059681

      Comment


      • #4
        Ja, da har vi endelig begynnt med kassa, det ble en båndpasskasse type 4ord, samme som står i min gamle Vectra B. Dette pga det er samme subber, type Hertz HX300D. Prøvde først en bassreflekskasse som ble helt ræva. 60l med 2x4" rør. Satser på å få inn kassa iløpet av kvelde, eller imorgen dagen, og få kobla opp ampen. Jeg skal også av med dørtrekket på førersiden for å sjekke om det virkelig er Focal K2P midbassen som står i fremdørene, noe jeg er i stek tvil på egentlig. Midbassen virker som den spiller alle frekvensområdene for midbasse og mellomtone, alltså akkurat som den er koblet rett på en amp. Spilleren han har har heller ikke subutgang, så vi skal inn med en Alpine 9855R med tiden, så vi får aktivt på hele systemet. Kan hende jeg får i et Hertz sett frem med tiden også, hvis vi ikke får det som står i nå til å spille skikkelig. Bilder kommer iløpet av kvelden/morgendagen..
        VW/Audi ende-tusi-ast!

        Comment


        • #5
          Da er kassa satt inn i bilen og testa med ampen som ble LRx 1.1k. Rørene fra kassa er 17cm, og målene er det samme som den kasse som står i den gamle Vectraen min. Helt ærlig så syns jeg faktisk Genesis Five Channel, som står i min gamle Vectra, hadde mye bedre kontroll over elementene, iallefall høres det slik ut. Mye vibrasjoner i hatthylla ødlegger mye av lyden, så vi må få dempet hatthylla, samt vi begynner med demping på fremdørene imorgen. Skal inn med 1 lag M1 og 1 lag splen3015. Kommer også med bilder av midbassen og diskanten..Det vil bli en skillevegg, på samme vis som i Vectraen..

          Her er kassa påbegynnt..


          Midbassen som står i fremdørene:


          Kassa er montert med rørene i hatthylla:


          Delefiltret til midbassene:


          Bilden som alt skal inn i:


          Noen som vet hvilket focal sett det er snakk om her? Ser det står FA KS på det, men finner ikke stort om det..
          Last edited by Tommen; 16-09-2007, 17:34.
          VW/Audi ende-tusi-ast!

          Comment


          • #6
            ganske rart 140w skal ha bedre kontrol enn 1,1kw....jeg viste att genesis watt er kraftige saker,men ikke så kraftig
            det delefiltret er ett helt vanlig 2-veis passivt filter.
            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

            Comment


            • #7
              Da har vi skiftet til Alpine 9855R spiller, min gamle Fått dempet noe av fremdørene, og skal dempe taket til helgen. Satan så mye bedre frontsettet spillte med Alpine spilleren..Skal få delt alt aktivt, men må legge opp nye ledninger til diskantene, og det skal vi ta til helgen. Ble en mye bedre lyd på diskanten, og spillte en goood del høyere..Alpine er suveren!!! Bilder kommer imorgen..
              VW/Audi ende-tusi-ast!

              Comment


              • #8
                Originally posted by aFFekak
                menne.. skal han ha den lednings-stumpen eller?

                Vil ha penger for den, takk!
                dette inlegget må vel være PM kvalifisert?
                Last edited by Jonny.B; 18-09-2007, 16:37.
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                Comment


                • #9
                  Noen bilder fra igår..

                  midbass:


                  dør demontert:


                  M1 matter:


                  9855r spillern montert:


                  montert dør:
                  VW/Audi ende-tusi-ast!

                  Comment


                  • #10
                    skulle gjerne lært litt mer angaktiv deling osv. fler og fler som bygger over til dette

                    Er det f.eks pre. satte innstillingerpå frekvens deling på alpine spilleren,eller må alt stilles inn osv?

                    Noen her i kr.sands distriktet med peil? Morro å gjøre alt selv osv,men vurderer seriøst noen til å gjøre dette for meg

                    BTW: likte boraen litt sansen for dem,selv med gubbe bil stempel

                    Comment


                    • #11
                      Da har jeg sittet i 1 time i boraen og justert litt på spilleren. Subbene deles aktivt nå, og filter på subamper er slått av. Deler frekvensen på subbene på 80Hz og frontsett fra 80Hz, tror ganske det begynner å ligne noe. Meeen er fortsatt ikke fornøyd med lyden i subbene..Lurer virkelig på om enten kassa er feil, snakk om noen få Liter her, eller så har rett og slett ikke ampen kontroll over subbene:s Subbene er også koblet rett, ikke noe fasefeil. Rørene er 17cm lange totalt, så de skal stemme ganske bra også.
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        80hz!?

                        Er du ute etter SPL eller SQ?

                        For 80hz må da gi mye følelse av lyd bakenifra?

                        Kjører 40hz sjøl nå, uten å ha sitti å stilt noe særlig, siden jeg skal muligens bytte ut alt, men det er først der jeg føler jeg får det "riktig", slik at jeg føler jeg får lyden forfra.

                        Om jeg er helt på jordet, må folk bare rette på meg ^^
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tommen View Post
                          Da har jeg sittet i 1 time i boraen og justert litt på spilleren. Subbene deles aktivt nå, og filter på subamper er slått av. Deler frekvensen på subbene på 80Hz og frontsett fra 80Hz, tror ganske det begynner å ligne noe. Meeen er fortsatt ikke fornøyd med lyden i subbene..Lurer virkelig på om enten kassa er feil, snakk om noen få Liter her, eller så har rett og slett ikke ampen kontroll over subbene:s Subbene er også koblet rett, ikke noe fasefeil. Rørene er 17cm lange totalt, så de skal stemme ganske bra også.
                          80hz var jo temmelig høy deling?

                          Ved deling på 80hz så høres jo ikke noen basser bra ut, og alle biler er forskjellige akustisk mtp bassgjengvielse så forskjellene kan ligge der og.
                          Honda Civic
                          Audison Thesis

                          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by RiZLa View Post
                            80hz var jo temmelig høy deling?

                            Ved deling på 80hz så høres jo ikke noen basser bra ut, og alle biler er forskjellige akustisk mtp bassgjengvielse så forskjellene kan ligge der og.
                            Var det jeg og mente.

                            80hz gir en veldig brumling..

                            Prøv å del rundt 40hz en plass, og se om det blir noe bedre.

                            Begynn gjerne ved 30hz og jobb deg oppover.
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by neptyr View Post
                              Var det jeg og mente.

                              80hz gir en veldig brumling..

                              Prøv å del rundt 40hz en plass, og se om det blir noe bedre.

                              Begynn gjerne ved 30hz og jobb deg oppover.
                              Kjøre 6.5" ned til 30hz? Nå må man ikke gi slipp på dynamikk for å få litt bedre lydbilde heller.. Selv deler jeg på 50hz og hører ikke noe til subben bak mtp retning. Om du føler at du må ned i 40hz så kanskje du bør prøve å fasevende midbassene?
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X