Hallo..
Tenkte å starte en liten prosjekttråd på bilen min ... har gjort endel fra før av, men er Nettopp ferdig med oppkobling av ny subbwoofer og forsterker og tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt-tråd og fortelle alt jeg har gjort:
Kan Vell ta litt om Bilen Først:
BMW 525i
1988 Modell
bikket 200k på tellern
Chippet
Effektanlegg
Mellom 190 og 218 hester en plass
Sotete frontlykter med Angeleyes
Xenon i Nærlys (8000k)
Xenon i Tåkelys (8000k)
Xenon i Langlys (6000k/55W)
Ny Kjørecomputer
++
Bildet tatt før Angeleyes/Xenon er montert
Utstyr brukt:
52 kvadrats/0 AWG kabel
22mm MDF-plate
10mm Vanntett kryssfiner veggplate til byggin av alt utenom kasse
Biltema Høytalerfilt
Biltema Spraylim
Dobbelsidig teip
Silikon for tetting
Skruer i alle fasonger
Trelim
+++
Spilleren min: En Boss BV8235
Kondensatorbatteri: Power Acoustik Capcell-800 (kombinert batteri med kondensator)
Forsterker: Cadence ZRS-8000D
Subbwoofer: Ground Zero GZNW15 2500W RMS 2+2 ohm
Bassreflexrør: Aeroport 6"
Leste på Ground Zero Sine hjemmesider at de annbefalte en Kasse på 70 liter viss den skal være åpen ... og etter mine beregninger så skal kassen min være 72 liter ca. etter innvendige mål
De annbefalte også at man skulle bruke 2 4" bassreflexrør med en lenge på mellom 20 og 40 cm, men siden jeg hadde ett 6" rør liggende så brukte jeg det..
blir bare ørlite større volum på ett 6" rør i forhold til 2 4" rør..
2 x 2 x 3,14 x 2 = 25.1
3 3 . 3,14 = 28.2
Planen min med dette prosjektet er å få basselementet til å peke inn imot baksetet slik at subb-elementet vises mellom armlene i baksetet.. noe av hovedårsaken til at jeg vil ha det denne vegen er slik at jeg kan ha ting i bagasjerommet uten å bekymre meg for at noe skal skade subben.
Har også planer om å bygge alt skjult slik at ikke forsterket og ledninger vises.
Se om jeg får plasert Forsterket nede i rommet til reservehjulet.
Så her er hva jeg hadde og jobbe med:
Papplater var fint hjelpemiddel som mal
Noen røfft kuttet til plater:
Her er en liten kasse jeg laget som er tilpasset forsterker og kondensatorbatteri som skal passe nede i hullet der reservehjulet var ..
Testing at alt passer:
Svart spraylakk; så d blir litt mer fancy:
Mer Pappkutting:
Så etter mye kutting og pussing så var det påtide å starte å legge trekk på platene
Før:
Etter: (Viss du lurer så brukte jeg Mørkegår biltema-Filt, Biltema Spraylim, og stifter.. Funket veldig bra)
Mer Lakking:
Så var det å starte å bygge selve kassen...
Jeg tok masse mål av bagasjerommet for å se hovr stor jeg kunne lage kassen og hvilken vinkel jeg kunne ha på kassen.. Var litt vannskelig med Tangens og sinus-regning som jeg ikke har gjort på mange år, så ble litt googling for å få regnet ut vinkler og slikt :P ... så det er garantert at jeg har brukt mer tid på utregninger og tegninger en hva av tid jeg faktisk brukte på å bygge kassen, hehe :P
Var usikker på hvor brå vinkel jeg kunne bygge på kassen uten at subben ble å ta borti bunnen på kassen,
Så måtte sjekke litt vinkler på selve subben også: (sorry for dårlig kvalitet på bildet)
Jeg brukte 22mm MDF-plater
Her er da den Profesjonelle tegningen jeg laget med mål og slikt :P
Faen ikkje flir!, Haha
Så var d å starte å kutte delene til kassen: Første delen: En av sidene:
Begynner å ta form nå:
Hullkutting: Måtte kutte hullet til subben så langt opp jeg kunne slik at ikke subben skal komme borti bunnen på kassen:
Testing at subben passer i hullet:
Tok en liten råsjangs på at målene mine stemte.. og de gjore de heldigvis, så subben hadde en liten cm klaring :P
Så testing at den passer baki bilen: (ble akkorat så toit at jeg måtte presse kassen på plass .. perfect
Ferdigbyggd kasse
Har bare lakket denne siden på kassen fordi er bare den som blir synelig (fra baksetet)
Kasse side: med 6'tomms aeroport
Silikon, hellvettes grisarbeii... men ska d være tett så ska d være tett:
Kasse festet festet fast ved hjelp av patentbånd, støtteklosser som er skrudd fast + at jeg årdnet stoppeklosser på samme side som elementet slik at den ikke skal bevege seg viss man bremser hardt. (gjore jeg etter jeg tok dette bildet da ;p
Toit fitt:
Oppkobling å testing at alt fungerer før jeg putter alt på plass
Fosterker og kondensatorbatteri:
View fra inni bilen (uten baksetene i)
Så var d bare å koble i sikkringene:
Whohoo, Ferdig og ekstremt fornøyd
Tenkte å starte en liten prosjekttråd på bilen min ... har gjort endel fra før av, men er Nettopp ferdig med oppkobling av ny subbwoofer og forsterker og tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt-tråd og fortelle alt jeg har gjort:
Kan Vell ta litt om Bilen Først:
BMW 525i
1988 Modell
bikket 200k på tellern
Chippet
Effektanlegg
Mellom 190 og 218 hester en plass
Sotete frontlykter med Angeleyes
Xenon i Nærlys (8000k)
Xenon i Tåkelys (8000k)
Xenon i Langlys (6000k/55W)
Ny Kjørecomputer
++
Bildet tatt før Angeleyes/Xenon er montert
Utstyr brukt:
52 kvadrats/0 AWG kabel
22mm MDF-plate
10mm Vanntett kryssfiner veggplate til byggin av alt utenom kasse
Biltema Høytalerfilt
Biltema Spraylim
Dobbelsidig teip
Silikon for tetting
Skruer i alle fasonger
Trelim
+++
Spilleren min: En Boss BV8235
Kondensatorbatteri: Power Acoustik Capcell-800 (kombinert batteri med kondensator)
Forsterker: Cadence ZRS-8000D
Subbwoofer: Ground Zero GZNW15 2500W RMS 2+2 ohm
Bassreflexrør: Aeroport 6"
Leste på Ground Zero Sine hjemmesider at de annbefalte en Kasse på 70 liter viss den skal være åpen ... og etter mine beregninger så skal kassen min være 72 liter ca. etter innvendige mål
De annbefalte også at man skulle bruke 2 4" bassreflexrør med en lenge på mellom 20 og 40 cm, men siden jeg hadde ett 6" rør liggende så brukte jeg det..
blir bare ørlite større volum på ett 6" rør i forhold til 2 4" rør..
2 x 2 x 3,14 x 2 = 25.1
3 3 . 3,14 = 28.2
Planen min med dette prosjektet er å få basselementet til å peke inn imot baksetet slik at subb-elementet vises mellom armlene i baksetet.. noe av hovedårsaken til at jeg vil ha det denne vegen er slik at jeg kan ha ting i bagasjerommet uten å bekymre meg for at noe skal skade subben.
Har også planer om å bygge alt skjult slik at ikke forsterket og ledninger vises.
Se om jeg får plasert Forsterket nede i rommet til reservehjulet.
Så her er hva jeg hadde og jobbe med:
Papplater var fint hjelpemiddel som mal
Noen røfft kuttet til plater:
Her er en liten kasse jeg laget som er tilpasset forsterker og kondensatorbatteri som skal passe nede i hullet der reservehjulet var ..
Testing at alt passer:
Svart spraylakk; så d blir litt mer fancy:
Mer Pappkutting:
Så etter mye kutting og pussing så var det påtide å starte å legge trekk på platene
Før:
Etter: (Viss du lurer så brukte jeg Mørkegår biltema-Filt, Biltema Spraylim, og stifter.. Funket veldig bra)
Mer Lakking:
Så var det å starte å bygge selve kassen...
Jeg tok masse mål av bagasjerommet for å se hovr stor jeg kunne lage kassen og hvilken vinkel jeg kunne ha på kassen.. Var litt vannskelig med Tangens og sinus-regning som jeg ikke har gjort på mange år, så ble litt googling for å få regnet ut vinkler og slikt :P ... så det er garantert at jeg har brukt mer tid på utregninger og tegninger en hva av tid jeg faktisk brukte på å bygge kassen, hehe :P
Var usikker på hvor brå vinkel jeg kunne bygge på kassen uten at subben ble å ta borti bunnen på kassen,
Så måtte sjekke litt vinkler på selve subben også: (sorry for dårlig kvalitet på bildet)
Jeg brukte 22mm MDF-plater
Her er da den Profesjonelle tegningen jeg laget med mål og slikt :P
Faen ikkje flir!, Haha
Så var d å starte å kutte delene til kassen: Første delen: En av sidene:
Begynner å ta form nå:
Hullkutting: Måtte kutte hullet til subben så langt opp jeg kunne slik at ikke subben skal komme borti bunnen på kassen:
Testing at subben passer i hullet:
Tok en liten råsjangs på at målene mine stemte.. og de gjore de heldigvis, så subben hadde en liten cm klaring :P
Så testing at den passer baki bilen: (ble akkorat så toit at jeg måtte presse kassen på plass .. perfect
Ferdigbyggd kasse
Har bare lakket denne siden på kassen fordi er bare den som blir synelig (fra baksetet)
Kasse side: med 6'tomms aeroport
Silikon, hellvettes grisarbeii... men ska d være tett så ska d være tett:
Kasse festet festet fast ved hjelp av patentbånd, støtteklosser som er skrudd fast + at jeg årdnet stoppeklosser på samme side som elementet slik at den ikke skal bevege seg viss man bremser hardt. (gjore jeg etter jeg tok dette bildet da ;p
Toit fitt:
Oppkobling å testing at alt fungerer før jeg putter alt på plass
Fosterker og kondensatorbatteri:
View fra inni bilen (uten baksetene i)
Så var d bare å koble i sikkringene:
Whohoo, Ferdig og ekstremt fornøyd
Comment