Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye rart ved bytting av monoblokk...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nja skal aldri si aldri. Men bytt ut høytaler kablene, selv om du har gaffa og teipa og stått i så er det utrolig hvor problemer kan ligge. Btw du ønsker jo alltid og gjøre ting skikkelig. Skikkelig i mitt vokabular tilsier ikke masse teip og skjøter hvert eneste hjørne. Men såklart du velger selv.

Menne hvor lenge byttelånte dere spillere? Jeg tror fremdeles problemet ligger i spilleren din siden problemet dukker opp en gang i blant og ikke hele tiden.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

hm kan det være brudd i signalkablene eller noe lignende da?
      rart du skal ha så mye problemer.
      hvilken jording er det på batteriet/motorblokk til chassi da?
      og i hvilken stand er batteriet ditt?
      Mvh Tony Andrè
      Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
      Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

Comment

Vi bare testa litt en dag vi møttes. Vel, det er jo skikkelig gjort og jeg har ikke brukt gaffa...
        Men du skjønner, "bygget" mitt er lagt opp slik at jeg nesten er nødt til å skjøte et par steder
        - hvis ikke må jeg demontere masse greier, og det tar så utrolig mye tid så det orker jeg ikke nå.
        Men som sagt, jeg tviler veldig sterkt på at det er fordi jeg har skjøta noen steder - hadde like
        mange skjøter før jeg fikk ny basskasse, monoblokk, vifter osv. og hadde aldri no problem da.

Skal kjøpe meg en P88RS2 jeg, så får vi se!!!
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by Toby91 View Post
          hm kan det være brudd i signalkablene eller noe lignende da?
          rart du skal ha så mye problemer.
          hvilken jording er det på batteriet/motorblokk til chassi da?
          og i hvilken stand er batteriet ditt?
          Tvilsomt, er ikke lenge sia jeg la opp signalkabler på nytt...

Jordinga går til ramma som sitter rundt motoren + en 53mm^2 fra batteri til et litt "random" sted...
          Godt spørsmål! Batteriet mitt er vel i OK stand, men ble utlada for første gang for en måned siden cirka.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by RoBoX
            Jeg setter min knapp på spenningsfall.. Spesielt siden problemet kom etter du satt inn en ny monoblokk som jeg regner med trekker mer strøm..
            Er godt mulig. Hvor tror du problemet ligger, for tynne kabler e.l.?
            Men tror ikke Genesis 3 Monoblock trekker mer strøm enn BF7501...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Høytalerkabel skjøter har ikke noe å si. Så lenge disse har god kontakt (loddet?) så spiller det ingen rolle.

Angånde at diskantene dine til stadighet ryker, kjører du fortsatt kun aktiv deling på spiller? Jeg ville iallefall hatt en ekstra deling, enten passivt eller på forsterker i tillegg, slik at du sikrer diskantene ved eventuelle signalbrudd på kablen etc.

Problemet med kun aktiv deling på spilleren er at hvis det kommer noe støy eller ulyder på signalkablen i mellom spiller og forsterker så tar du knekken på diskantene med en gang.

Comment

Ok får sjekke mer imorra, også kanskje jeg skal begynne å se på nytt batteri etterhvert...

Men nå er det natta først.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Tviler på at diskantene dine har tatt kvelden. Har selv kjørt den typen diskanter i fulltone(!) og skrudd opp et stykke uten at de ga seg på noe vis, så en deling rundt 3khz som du har burde ikke skade de på noen måte.

En ting du kan prøve neste gang dette fenomenet oppstår er å skru av anlegget og nappe ut signalkablene til bassen. Sjekk så om lyden forsvinner eller ikke. Husk å isloler de signalkablene sånn at de ikke plutselig kommer borti noe skummelt
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

Comment

enig med deg trustno1 så lenge kablene sitter godt sammen, så skal det ikke være noe problem.

Ellers er det en klasse G denne forsterkeren -da er det greit å vitte hvordan den funker... i korte trekk: den gir forkjellige rail spenning til utgangs transisotrene ettersom hvor mye effekt det trengs, dvs at ved kraftig signaler leveres en høyere spenning til utgangene -derfor var jo mest logisk å skjekke battery spenning når den gikk opp i volumen plutselig etter samme tid med spilling -altså det var veldig "periodisk feil", ettersom jeg hørte skulle spenningen være ok -men selv er jeg mest mistenksom til dette faktisk, da det stemmer bedre med symptomen da ved for lav batt spenning vil power supply i ampen kompenserer ved å øke switch freq for å oppretholde rail spenning -som du sa ampen fungerte 100% så det er ingen feil i "hardwaren". Prioriter nytt battery fremfor demping

dog å teste slik du beskriver robox, er det mest "brutale" måtten, da starteren drar godt over det som er av normal trekk men self 99% sjangser på at man overvisser seg selv at man trenger et nytt battery særlig hvis det er et vanlig syre battery

Ellers simen, du må huske at nå har du mye renere og klare lyd -også ved passer høyt volum- men det vil også si at du plutselig hører begrensinger i ustyret og jeg tror det er elementene som ikke tåler så mye effekt da den dynamiske effekten fra disse forsterkerne er nok langt høyere enn elementene tåler. Jeg som mange andre har brukt aktiv deling i lang tid og aldri opplev problemer eller behov for aå ha en kondesator i serie med diskanten for å "beskytte" diskanten trust -det hjelper å ha en diskant som "tåler litt mer enn 5watt" -ærlig talt: diskantene tåler fint støy transienter -bare den ikke blir vedvarende

jeg har også lurt på hvor høyt du spiller egentlig simen da jeg tror du spiller en hakk for høyt i forhold til ustyrer over tid -tipisk "ferskninger" husk at du skal ha hørsel en del fremover om du vil nytte musikk i mange flere år fremover

at diskanten knepper kan også være i sammengheng med for lite strøm, hadde ikke vært for at de ampene du bruker som har en overdimensjonert power supply, så hadde de nok låttet forvrengt isteden, men jeg må si at det er mange andre gode forslag som bør skjekkes/prøves -kunsten ved feilsøkning er å VÆRE SYSTEMATISK!!
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

En ting som har slått meg; kanskje jordinga til spilleren er dårlig? Den er rett og slett
                      festa til venstre på en metallramme som er bak spilleren. Har ikke pussa ned på den:

^ Kabelskoen med jordingskabelen er satt inn bak den bolten som er øverst til venstre.
                      Grunnen til at jeg ikke pussa på den var at den så ganske blank og fin ut fra før av.

Originally posted by Typhon View Post
                      Tviler på at diskantene dine har tatt kvelden. Har selv kjørt den typen diskanter i fulltone(!) og skrudd opp et stykke uten at de ga seg på noe vis, så en deling rundt 3khz som du har burde ikke skade de på noen måte.

En ting du kan prøve neste gang dette fenomenet oppstår er å skru av anlegget og nappe ut signalkablene til bassen. Sjekk så om lyden forsvinner eller ikke. Husk å isloler de signalkablene sånn at de ikke plutselig kommer borti noe skummelt
                      Jeg tror også de tåler delinga osv. fint, men sist jeg fikk ulyder i diskanten pga. subben/monoblokka
                      fikk de seg en støyt på et vis. De låt sørpete etter hendelsen - det kan Joakim bekrefte (han hørte på det)...

Men skal prøve det der neste gang det skjer.

Originally posted by matador View Post
                      enig med deg trustno1 så lenge kablene sitter godt sammen, så skal det ikke være noe problem.

Ellers er det en klasse G denne forsterkeren -da er det greit å vitte hvordan den funker... i korte trekk: den gir forkjellige rail spenning til utgangs transisotrene ettersom hvor mye effekt det trengs, dvs at ved kraftig signaler leveres en høyere spenning til utgangene -derfor var jo mest logisk å skjekke battery spenning når den gikk opp i volumen plutselig etter samme tid med spilling -altså det var veldig "periodisk feil", ettersom jeg hørte skulle spenningen være ok -men selv er jeg mest mistenksom til dette faktisk, da det stemmer bedre med symptomen da ved for lav batt spenning vil power supply i ampen kompenserer ved å øke switch freq for å oppretholde rail spenning -som du sa ampen fungerte 100% så det er ingen feil i "hardwaren". Prioriter nytt battery fremfor demping

dog å teste slik du beskriver robox, er det mest "brutale" måtten, da starteren drar godt over det som er av normal trekk men self 99% sjangser på at man overvisser seg selv at man trenger et nytt battery særlig hvis det er et vanlig syre battery

Ellers simen, du må huske at nå har du mye renere og klare lyd -også ved passer høyt volum- men det vil også si at du plutselig hører begrensinger i ustyret og jeg tror det er elementene som ikke tåler så mye effekt da den dynamiske effekten fra disse forsterkerne er nok langt høyere enn elementene tåler. Jeg som mange andre har brukt aktiv deling i lang tid og aldri opplev problemer eller behov for aå ha en kondesator i serie med diskanten for å "beskytte" diskanten trust -det hjelper å ha en diskant som "tåler litt mer enn 5watt" -ærlig talt: diskantene tåler fint støy transienter -bare den ikke blir vedvarende

jeg har også lurt på hvor høyt du spiller egentlig simen da jeg tror du spiller en hakk for høyt i forhold til ustyrer over tid -tipisk "ferskninger" husk at du skal ha hørsel en del fremover om du vil nytte musikk i mange flere år fremover

at diskanten knepper kan også være i sammengheng med for lite strøm, hadde ikke vært for at de ampene du bruker som har en overdimensjonert power supply, så hadde de nok låttet forvrengt isteden, men jeg må si at det er mange andre gode forslag som bør skjekkes/prøves -kunsten ved feilsøkning er å VÆRE SYSTEMATISK!!
                      Hey James, jeg digger innleggene dine! Du er flink til å bruke masse artige smilies og sånt

Så jeg bør prioritere nytt batteri altså? Hva med f.eks. dette batteriet - bra det?
                      Jeg har desverre bare originalt batteri og 90A dynamo fra før (tror aldri de har blitt bytta)
                      Klasse G ja... Men det at monoblokka plutselig bare ga seg med å gå opp i lydnivå
                      synes jeg var rart da jeg egentlig ikke gjorde noe spesielle tiltak for å stoppe det...

Ja noen ganger synes jeg kanskje lyden er litt VEL ren og klar,
                      så jeg reagerer på hver minste lyd som KAN være en slags ulyd
                      men i de aller fleste tilfeller er det bare detaljer i musikken jeg hører.

Diskantene mine tåler faktisk 50w rms, og det er jo ganske bra for en diskant synes nå jeg,
                      i tillegg er de ganske lettdrevne - så amp'en står på mimimum og det er faktisk mer enn nok.

Subben tåler 600w rms, så denne Genesis-forsterkeren er egentlig perfekt for den (er testet til 845w rms).
                      Har snakka med en del folk på Polkaudio.com osv og de sier at midwooferne mine tåler fint 2x 100w rms...

Men hvor høyt spiller jeg egentlig? Tja si det...
                      Når jeg kjører alene så liker jeg å BARE høre musikken
                      (er flink til å bruke øya i trafikken dah), og jeg må jo ha det
                      litt høyt for å overdøve støyen fra lavprofildekka, særlig over 80km/t!
                      Vanskelig å beskrive med ord hvor høyt det er, men jeg har hvertfall
                      lagt merke til at fotgjengere jeg kjører forbi hører musikken.
                      Ønsker ikke å være noen "råner", men liker litt volum.

Heldigvis fikk jeg full score på hørselstesten da jeg var på sesjon for noen uker sia.

Edit: Glemte link til batteri.
                      Last edited by TakeTheTime; 14-06-2010, 13:41.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Heller nok mot å tro at problemet er for lite strøm. Husk at når dette satt i min bil var det apollo batterier og 180A dynamo. Sier ikke at du trenger det, men jeg hadde aldri problemer og hadde mye strøm tilgjenglig. Forklaringen til James bekrefter jo også at det kan være et strøm problem.

Synes det batteriet du linket til virker litt i underkant lite. Ville heller sett på pc1500.
                        Du sier også at du har orginal batteri og at du har ladet ut dette en gang. Et sånn type batteri vil ofte tape seg ganske mye etter en utlading. Agm batteriet tålerc utlading mye bedre. Om batteriet ditt har sitte i bilen siden den var ny vil det si at det er 7 år gammelt. Og da har d
                        Det vel snart gjort jobben sin uansett.

At problemet blir borte ved at du skrur av. Og forblir borte en stund kan hä noe med at batteriet får ladet seg litt opp.
                        Genesis monoblocka vil også trekke mer strøm enn Dynabel forsterkeren for å spille like høyt
                        Last edited by shammers; 14-06-2010, 14:11.
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

Comment

Originally posted by shammers View Post
                          Heller nok mot å tro at problemet er for lite strøm. Husk at når dette satt i min bil var det apollo batterier og 180A dynamo. Sier ikke at du trenger det, men jeg hadde aldri problemer og hadde mye strøm tilgjenglig. Forklaringen til James bekrefter jo også at det kan være et strøm problem.

Synes det batteriet du linket til virker litt i underkant lite. Ville heller sett på pc1500.
                          Du sier også at du har orginal batteri og at du har ladet ut dette en gang. Et sånn type batteri vil ofte tape seg ganske mye etter en utlading. Agm batteriet tålerc utlading mye bedre. Om batteriet ditt har sitte i bilen siden den var ny vil det si at det er 7 år gammelt. Og da har d
                          Det vel snart gjort jobben sin uansett.

At problemet blir borte ved at du skrur av. Og forblir borte en stund kan hä noe med at batteriet får ladet seg litt opp.
                          Genesis monoblocka vil også trekke mer strøm enn Dynabel forsterkeren for å spille like høyt
                          Kanskje kjøre på med dette batteriet da? Det vil vel passe bra i Carismaen? Utifra målene så ser det hvertfall bra ut...

Uff, da må jeg vente litt med dempinga - ikke at jeg ikke har penger til det, men lovte meg selv å betale ned minst 10.000 på bilen denne måneden.
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
                            Kanskje kjøre på med dette batteriet da? Det vil vel passe bra i Carismaen? Utifra målene så ser det hvertfall bra ut...

Uff, da må jeg vente litt med dempinga - ikke at jeg ikke har penger til det, men lovte meg selv å betale ned minst 10.000 på bilen denne måneden.
                            Var det batteriet jeg tenkte på ja... northstar har vel tilsvarende batteri men billigere...
                            Steffen Hammersgård
                            Alpine - Mosconi
                            Min prosjekt tråd

Comment

Originally posted by shammers View Post
                              Var det batteriet jeg tenkte på ja... northstar har vel tilsvarende batteri men billigere...
                              Sendte en e-mail til Jan Ove (Elutstyr1) om han kan gi meg en god pris inkl. frakt så får vi se. Visste at jeg før eller senere måtte ha nytt batteri!

Jeg har hvertfall fått inntrykk av at Oddysey er bra saker...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Du oppgraderer stadig ser jeg Good shit det!! STRØM er vel et tema med de ampene der så det batteriet bør gjøre jobben Håper problemene gir seg ved byttet da

Må si du har samlet inn DUGELIG med gromsaker til anlegget ditt nå ja!!!
                                Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

Comment

Working...
                                X