Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker som overopphetes..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker som overopphetes..

    Hei, nylig kjøpt meg forsterker og bass element ifra Boss Phantom serien og har litt problemer med overoppheting.

    Bass: Boss Audio P12DVD 12" 2000 Watt Phantom Subwoofer
    Forsterker: Boss Phantom PH2.500 2-Channel MOSFET

    Bass info:
    2000 watts peak / 1000 watts RMS
    frequency response: 25Hz-1.5kHz
    sensitivity: 94dB (1watt/1meter)
    impedance: dual 4 ohm
    mounting depth: 6-1/8" (156mm)


    Forsterker info:
    maximum power: 1000 watts
    rms power: 400watts, 4 ohms
    variable low pass crossover
    variable high pass crossover
    variable gain control
    input voltage sensitivity selector
    variable bass boost control
    gold-plated RCA inputs
    speaker level inputs
    LED power and protection indicators
    signal-to-noise ratio: better than 105dB
    remote subwoofer level control


    Kabler:
    Strøm og Jord er 22mm
    Høytaler kablene er jeg usikre på i mm størrelse, men er veldig sikker på at det er en grei størrelse på de.

    Problemet:
    Generelt etter 30-45minutter med konstant musikk så kutter forsterkeren og går i protection mode, og er så varm at jeg kunne lett kokt ett egg på toppen..
    Etter at den har gått i protection mode, kommer den tilbake etter 1-2minutters tid og da varer det ikke lenge før den blir varm igjen og går tilbake i protection mode =/

    Prøvd mye forskjellig på innstillinger uten noe flaks, vært og klagd litt der jeg kjøpte den og fikk til slutt en ny forsterker men samme problem fortsetter, så må være noe jeg har gjort feil selv?

    Ble fortalt der jeg kjøpte den at det skulle gå fint omtrent å ha den på full guffe på innstillingene og kjøre på, men måtte muligens ha en kondensator.

    Jordinga har vi dobbeltsjekket og skrapet bort lakk for å få rent metall.
    Strømkabelen sitter stramt og fint.
    Styrestrømmen virker også helt fint.
    (Vil ikke akkurat tro det er noe feil med disse kablene, ettersom at det ikke skjer noe feil ellers med anlegget, f.eks når jeg treffer dumper osv, blir bare rett og slett for varm etterhvert..)

    Kjøpte litt større høytaler kabler og kjører dem brokoblet på forsterkeren, kjører paralelt til elementet, + og - på hver side, men stusset litt over at det er dobbelt med + og - på hver side?

    En kompis foreslo at jeg skulle prøve å sette kun en kabel til elementet, + og - på hver sin side, men da fungerte det ikke i det hele tatt..

    Noen som har en viss peiling på hva problemet muligens kan være? eller noe annet jeg kan teste, har egentlig veldig lite peiling på anlegg akkurat startet å lære meg litt
    Last edited by borgemestern; 14-11-2010, 04:33.
    Mitsubishi Carisma -97mod

  • #2
    Svaret er enkelt. Få bedre kjøling på forsterkeren, eller lev med ditt lille problem som jeg har gjort...
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      prøvde for noen dager siden å ta ned baksetet, med høyre vindu oppe (forsterkeren ligger på høyre side og) og kjørt en hel kveld, selv om det ble litt kaldt for meg, så hjalp ikke det noe særlig mer enn rundt 15minutter ekstra før den overopphetet igjen =/
      Mitsubishi Carisma -97mod

      Comment


      • #4
        Monter to små 12V vifter inne i forsterkeren. To som flytter luft inn på strømkontakt siden.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          lag noen avstandsringer rundt skrufestene dine på undersiden av forsterkeren slik at den ikje ligger tett inntill der du har montert den fast i

          kas element er det du har da har vell ikje koblet den i 8ohm kansje
          fusion/audi system xIon/digitals design

          Comment


          • #6
            Originally posted by vw performance View Post
            lag noen avstandsringer rundt skrufestene dine på undersiden av forsterkeren slik at den ikje ligger tett inntill der du har montert den fast i

            kas element er det du har da har vell ikje koblet den i 8ohm kansje
            Er vel nettopp 8 ohm han burde ha koblet i...

            Er ganske sikker på at feilen ligger i hvordan du har koblet suben til forsterkeren.

            - Du har en subwoofer men dobbel 4Ohms spole, den kan da kobles enten parallell som gir 2 ohm eller serie som gir 8 Ohm.
            - Du har en 2 kannals forsterker som ikke liker en last på under 4ohm når den er brokoblet

            Hvis du kjører 2 ohm, noe du mest sansynlig gjør vil forsterkeren bli varm og kutte.


            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

            Comment


            • #7
              Takk for svar, skal teste ut 8 ohm kobling! Det vil fremdeles si brokobling inn i forsterkeren? (Fikk vite det var en "monoblokk" vet ikke om det er så store forskjeller? :s)

              Viser seg nok at vennene mine ikke kan noe om anlegg, ettersom at vi koblet mer som det her:

              (jeg vet.. jeg er dårlig til å tegne :P la også til det at det er dobbelt med pluss og minus på hver sin side, som forvirret meg litt :s)

              Har det noe spessielt å si hvilken minus / pluss jeg velger?
              Last edited by borgemestern; 15-11-2010, 02:23.
              Mitsubishi Carisma -97mod

              Comment


              • #8
                sånn som du har koblet og slik som denne

                gir nøyaktig samme resultat.

                og om forsterkeren din er Boss Phantom PH2.500 så er dette en 2kannals forsterker etter hva jeg kan se på boss sine hjemmesider. du skal fortsatt brokoble forsterkeren ja...

                ser i signaturen din at du har carisma... sedan du har eller? begyner faktisk å bli noen av oss her inne nå
                Steffen Hammersgård
                Alpine - Mosconi
                Min prosjekt tråd

                Comment


                • #9
                  Prøvde ut den koblingen du sa med 8ohm, men unnskyld ordbruket men fyfaen for noe søppel det var
                  Følte omtrent ikke noe bass i kroppen, var omtrent det samme i karosseriet og rattet men er ikke der jeg vil føle det da :P

                  Skal nok ta meg ett innkjøp i en forsterker som tåler 2ohm så blir det nok litt bedre saker Og noe som har litt mer guffe enn den forsterkeren jeg har ^^

                  Ja er en carisma sedan Eier den ikke, fått av foreldrene mine som førstebil Blir mitsubishi eclipse etterhvert som penga ruller sakte og rolig inn på konto
                  Last edited by borgemestern; 15-11-2010, 05:47.
                  Mitsubishi Carisma -97mod

                  Comment


                  • #10
                    regnet med at det ikke ville trykke likemye som før, men slipper at forsterkeren skrur seg av da... hehe gir jo ganske mye mindre watt i 8ohm mot 2 ohm
                    Steffen Hammersgård
                    Alpine - Mosconi
                    Min prosjekt tråd

                    Comment


                    • #11
                      Regnet med at det forsvant en del jeg og, sånn som jeg hadde det før så ble jeg kvalm av bassen på noen spesielle bass-sanger, mens nå kjenner jeg omtrent ingenting i kroppen så det var litt av en overgang haha :P

                      Men men, lønning idag så nå blir allting godt igjen takket være hjelp av folk her inne til å finne ut problemet mitt
                      Mitsubishi Carisma -97mod

                      Comment


                      • #12
                        Bare en liten tanke som dukka opp i hodet mitt: Hva står gain-innstillingen på?
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tony View Post
                          Bare en liten tanke som dukka opp i hodet mitt: Hva står gain-innstillingen på?
                          Var gain innstillingene jeg og trodde var problemet først, prøvd mye forskjellig (har ikke fått målt opp med voltmeter ennå) men var bare jeg som hadde blitt lurt av forhandler og brokoblet suben til 2ohm mens forsterkeren klarer kun maks 4ohm brokoblet.. =/
                          Mitsubishi Carisma -97mod

                          Comment


                          • #14
                            Nei drit i det voltmeteret, lurte bare på om den stod på full guffe eller hva den gjorde jeg

                            Var bare en tanke
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment

                            Working...
                            X