Announcement

Collapse
No announcement yet.

For oss basshoder!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Digital Designs Norge View Post
    Hehehe

    Men tilbake til dette med krasj og basskasse.

    Er det egentlig noe poeng i det hele tatt å skru den fast? Tenker på om jeg krasjer i f.eks. 60 og kassen veier 100kg, så vil vel ingen mutter eller skrue klare å holde igjen det beistet med 3 tonn skyvekraft mot fronten?

    Vil vel mose alt som er da?

    Men er jo veldig greit å ha den festet om man krasjer i f.eks. 30kmh da. Da er vel sjansene litt større for at skruene holder den fast...
    Hvis man fester det med poppmuttere så er det ikke nok hold, nei. Men er man litt smart (eller bare tenker litt logisk) så er ikke dette en issue engang.

    Og, du fester ikke akkurat kassa med bare en skrue om den veier 100kg, gjør du vel?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #17
      Originally posted by Typhon View Post
      Hvis man fester det med poppmuttere så er det ikke nok hold, nei. Men er man litt smart (eller bare tenker litt logisk) så er ikke dette en issue engang.

      Og, du fester ikke akkurat kassa med bare en skrue om den veier 100kg, gjør du vel?
      Hehe... Nei såklart ikke

      EA: Nå blir det jo ikke hundre kilo på beltet om personen veier 100kg. "underkroppen" og hodet kan ikke regnes med samtidig som beltet ha 2 fester

      Men ser at det er mulig å feste en kasse skikkelig, men hvordan ville dere gjort det da?

      Planen for bilen er å lage en MDF-plate kuttet til bagasjerommets former og trekke den i filt slik at det ser nytt og fint ut i bagasjerommet, og ha basskassen oppå denne. Vil jo ikke ødelegge hele kassen ved å bore feite og mange hull inni kassen ned mot gulvet, så hvordan kan jeg feste det skikkelig uten at det syntes noe særlig?

      Dette er noe jeg IKKE har satt meg inn i med årene hvertfall. Har faktisk (flaut å si) vært såpass "lat" at jeg ikke har giddet å feste kassene skikkelig annet enn med vinkler på baksiden tidligere
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #18
        Ser for meg en STOR kasse med elemntene pekende mot taket..

        -subwooferene sitter på toppen av kassa..
        -som regel så er det bare er bunnen av kassa som sitter fast..
        -MDF tåler en del før den blir deformert, sett en 122*244 cm mdf plate på høykant i lengde retningen mellom to punkterr. Den tåler en del før den knekker.. den tåler ikke like mye om du legger den ned og belaster den mellom to punkter..
        -De svakeste punktene er områdene rundt limfugen. Prøv og knus ei bass kasse så ser du.. limfugen er ikke ødelagt.. Selvsagt vil limfugene som er i lengde retningen på bilen holde lengre enn de som er på tvers av bilen pga av hvordan de blir belastet..
        - i og med at kassa er topp tung og så vil ikke akslerasjone bli lik i hele kassa..

        Så gjenge stag fra toppen av kassa og ned i bilen ser ikke ut til og være noen dårlig ide. Da har du sikret den tyngste enden av kassa..Stagene må da tåle den kraften massen oppnår under akslerasjon i en bråstopp i en gitt maks hastighet. etter norske fartsgrenser så bør den vel tåle bråstopp i 110.. Kraften som holder igjen kassa blir det samme som boltene dine tåler.. En annen ting og ta med i beregninga er at basskassa ikke er en solid masse..

        Uansett jeg gidder ikke mere, det er en million variabler her..

        Noen som er drevne på fysikk og newtons lov her? hehe
        Last edited by LLH; 22-06-2009, 03:56.
        sound.vision.soul

        Type R

        Comment


        • #19
          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
          Hehe... Nei såklart ikke

          EA: Nå blir det jo ikke hundre kilo på beltet om personen veier 100kg. "underkroppen" og hodet kan ikke regnes med samtidig som beltet ha 2 fester

          Men ser at det er mulig å feste en kasse skikkelig, men hvordan ville dere gjort det da?

          Planen for bilen er å lage en MDF-plate kuttet til bagasjerommets former og trekke den i filt slik at det ser nytt og fint ut i bagasjerommet, og ha basskassen oppå denne. Vil jo ikke ødelegge hele kassen ved å bore feite og mange hull inni kassen ned mot gulvet, så hvordan kan jeg feste det skikkelig uten at det syntes noe særlig?

          Dette er noe jeg IKKE har satt meg inn i med årene hvertfall. Har faktisk (flaut å si) vært såpass "lat" at jeg ikke har giddet å feste kassene skikkelig annet enn med vinkler på baksiden tidligere
          Nå har jeg aldri montert kjempekasser i bilen, men du kan jo ta en titt i prosjekttråden min.. er litt om det her: http://www.bilstereoforumet.no/showt...p?t=30&page=33 og utover
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #20
            Jo har kikket i prosjekttråden din. Kan vel si lite om det annet enn at det er helt sjukt!

            Får gåsehud hver gang jeg kikker på bildene. Første gang jeg så den tenkte jeg "Hva???? Er det en Astra? Og kan dem bli så fine??"... Ja du kan sakene dine hvertfall
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #21
              Originally posted by Digital Designs Norge View Post

              EA: Nå blir det jo ikke hundre kilo på beltet om personen veier 100kg. "underkroppen" og hodet kan ikke regnes med samtidig som beltet ha 2 fester

              :
              så klart må man regne med hele kroppen, det er belte som holder hele kroppen fast, hva ellers holder hode og undrkroppen fast? stolen?

              og et belte har vell tre punker?

              Comment


              • #22
                Har vel litt erfaring med å feste slike svære beist i bilen. Finn frem en 12mm bor og kjør den gjennom både kasse og bunnen av bagasjerom (sjekk at du ikke borrer i noe vitalt, som bensintanken) og sett bolt med svære skiver og mutter gjennom. Gjerne flere enn to slike bolter.

                Som LLH skriver holder dette bare fast bunnen av kassa. Derfor må man ha gjengestag fra bunn til topp i tilegg. Men disse har egentlig ganske begrensa effekt ved en krasj. Det jeg har gjort i tillegg har vært å ta en jekkestropp rundt kassa festa i ramma baki bagasjerommet.

                Denne festemetoden holdt min kasse 100% på plass da jeg havna i snøskavla i 100km/t og fikk en ganske kraftig nedbremsning av bilen.

                En annen ting man må tenke på er subber montert oppned.. De vil mest sannsynlig bli revet løs fra kassen ved krasj pga dette med fordeling av massen.
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Hvorfor løfte en basskasse når du kan løfte bilen ned på kassa


                  http://audioforum.termpro.com/topic/36/637.html

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by STETSOM 7KD View Post
                    Hvorfor løfte en basskasse når du kan løfte bilen ned på kassa


                    http://audioforum.termpro.com/topic/36/637.html
                    må vell egentlig si att den passaten strengt tatt ikke er en bil mere.. betong med hjul..

                    Comment


                    • #25
                      Eller så kan en dra den enda lenger.

                      http://www.thetechzone.com/photo/com...hp?photo=13813

                      Comment

                      Working...
                      X