Kjøp deg en brukt dynaBel BF7501, disse er stadig til slags for rundt 3.000,-
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Trenger hjelp til billig, men riktig effekt 2x12"
Collapse
X
-
Comment
-
"Volum knotten" kalles for gain. Den skal ikke stå på fult for da blir signalene "urene." Det er faktisk dette som tar knekken på elementene dine og ikke for mye effekt (ved rene signaler.) Jeg vil jo si at det lønner seg å være på den sikre siden Skru gainen litt tilbake etter at du hører ulyd/forvrengninger fra bassen. Du har jo faktisk kjøpt deg en såpass stor forsterker, så du trenger ikke skru den så mye opp heller?
Comment
-
Er det slik at jeg må legge opp sikring selv på denne dynaBel BF7501?
Denne skal vel settes på plusskabelen, så nær forsterkeren som mulig?
Hvor stor sikring bør jeg ha foran med batteriet?
Må jeg legge opp tykkere kabler?
Har den "standard" tykkelse som de fleste har.
Comment
-
Lurer på akkurat det samme selv, når det kommer til tykkelse på strømkabler.
Mener 4Gauge(awg) burde holde? Men en bør vel kanskje bare fyre inn 0/1 awg når man først er i gang :P
Kommer vel mest ann på hva en har av utstyr og hva en har tenkt å drive osv.
Comment
-
Sikringen skal helst plasseres så nær batteriet som mulig på + lederen til forsterkeren din. Si at en 200A holder siden du antagligvis ikke har oppgradert batteri eller har en HO dynamo? Jo tykkere ledere jo bedre og det er anbefalt å oppgradere disse. "The big three" går ut på å oppgradere kabler i motorrommet. Legge større + og - ledere til motorblokka, dynamoen og til forsterkeren din.
Her er et forslag til kabeler.
http://lydibilen.no/koblingsutstyr/l...-mkabel-r-p-79 - 25 kvad
http://lydibilen.no/koblingsutstyr/l...m-stromkabel-B - 53 kvad?
Comment
-
Originally posted by R-M-I View PostIKKE meningen å highjacke tråden til trådstarter her..men; tar alle forsterkere 0gauge strømkabel? :P Må jo rimelig heavy terminaler til for å få plass til det?
Han har kjøpt en dynaBel BF 7501 så det er jo like greit å legge opp skikkelige kabler med det første?
Comment
-
Jeg har kabler fra før av, som er standard størrelsen som de fleste bruker (står på kabelen: 1ft><3m)
Og fra batteriet har jeg en 80A glassikring.
På dynabel sine sider står det "anbefalt sikring ekstern 200A. Er det den jeg har på 80A som skal være på 200A?
Og må jeg skifte kablene, eller Bør jeg skifte kablene?
Vil egentlig skifte ut minst muligLast edited by aleks5412; 24-07-2012, 00:24.
Comment
-
Tykk kabel her ja, dynabel monoblokken bør ha ca 50mm2 for seg selv og minus i samme størrelse helst direkte tilbake til batteri.
Og sikring både ved batteri og rett før dynabel forsterkeren (200A) da den ikke har innebygd.
Edit: dette i tillegg til den du har ibilen fra før for å si det sånn, om du ikke har oppgradert batteri og the big 3 så er dette også noe å vurdere nå.
Comment
-
Da bør jeg altså ha...
200A sikring ved batteri og 200A sikring ved forsterker
Den der 53mm2 kabelen
fra + på batteri til forsterker
fra forsterker og til jord
Bør jeg også ha den fra
- på batteri til jord
og + fra dynamo til batteri?
Hvor mye meter trenger jeg ca?
Blir litt mer penger en jeg tenkte.
Vil en kondensator ha noen hensikt for meg?
Kommer ikke til å oppgradere batteri eller dynamo
Comment
-
Kondensator gjør hovedsaklig at det blir mindre blinking fra lys, batteri og the big 3 er mye viktigere.
54mm2 kabelen fra Lydibilen.no er ganske mye for pengene, bør ha både pluss og minus direkte på batteri, ellers kan du ende opp med ødelagt forsterker når det er snakk om såpass mye kraft (kan ende der med for lite strøm generelt også)
Den kabelen kan også brukes til the big 3, guide HER.
Kan være like greit å bare kjøpe en hel rull med en gang.
EDIT: dette er da så du kan utnytte forsterkeren totalt senere, basselementene du har nå så kan du sannsyligvis kjøre med "gain" på ca laveste og slippe unna med mindre strømkabel (men da må det oppgraderes senere om du skal oppgradere basselementer).Last edited by Johan; 24-07-2012, 00:43.
Comment
-
Har en passat 95mod som sikkert ikke har så lenge igjen. Så kan heller legge opp skikkelig kabling når jeg kjøper en ny bil. (0,5 - 2år?)
Men ang. minus fra forsterkeren. Må jeg legge den frem til batteriet eller kan det gå i selen/karosseriet?
og så må jeg ha 2x200A en ved batteri og en ved forsterker
Grunnen for at jeg vil vente med tykkere kabler hvis jeg ikke må. Er pga av pris og at jeg har den andre kabelen lagt fra før av.
Comment
-
Denne basskassen du har nå? http://www.bernhardsbillyd.no/basskasser/jbl-gt5-2402br
Om det er den så overlever du sikkert med 25mm2 kabel til du føler for en oppgradering i neste bil, og jording i selefeste går sikkert fint.
Forsterkeren du har kjøpt er ganske "overkill" til den kassen for å si det mildt
Comment
Comment