Announcement

Collapse
No announcement yet.

Green Goblin :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Crazytaxi View Post
    Var det ikke lørdag da? hehe... er ikke alle som kan ta helg på torsdag vettu.. hehe...

    Men ja.. kommer til å bli spennende og høre.. hehe...
    ja fanken. det stemmer det ja. er ikke ofte jeg er en dag på forskudd...hehe
    Mvh
    Tufte's hotline

    Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

    Comment


    • da har det gått med litt tid i helga til trekking:


      Begynner å bli ferdig baki nå snart.. Bare litt småtteri igjen

      Fikk testet ML500 plasseringene med Tufte på LØRDAG, og da ser det ut som det kan bli interessant å få plassert de.. hehe
      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

      Comment


      • Ser meget bra ut, tror faktisk min instalasjon ender opp med noen likheter til den der, det der med alcantara toppplate hadde jeg ikke tenkt på så den ideen kan jeg bare si med en gang at jeg kommer til å kopiere
        sigpic
        /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

        Kna Bodø Gatebil

        Comment


        • Hehe.. det skal du bare få lov til.. du hadde nok tenkt på den etterhvert selv, når du finner ut at de kassene er så og si umulige og få trekt uten å dele opp..
          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

          Comment


          • tenkte ikke på trekkinga før jeg så kassen din, jeg er ikke så god på planlegging, mer prøv og feil:P
            sigpic
            /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

            Kna Bodø Gatebil

            Comment


            • Er egentlig veldig prøv og feil selv.. men pleier som regel og spørre noen av de mer erfarne, før jeg går igang med store drastiske operasjoner.. hehe..
              Men, er lov og feile, så lenge man lærer noe av det mener jeg da. og hvis man ikke prøver, vil man aldri få vite...
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

              Comment


              • Ble veldig pent det der! Merket meg "hull" i gulvet ved kassene? Eller ser jeg bare syner?
                VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                Comment


                • Hehe.. neida, du ser ikke syner. Mangler et deksel som skal sitte der, men får ikke gjort det ferdig før jeg har fått på den nye bakluka
                  Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                  Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                  Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                  -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                  Comment


                  • Originally posted by Crazytaxi View Post
                    Det er jo sant.. Men er vel også en grunn til at de har med ml280'en i ml3 komposettet sitt også tenkte jeg..
                    Den grunnen skulle jeg gjerne ha fått en forklaring på! Eneste grunnen jeg kan tenke meg er plasseringsvennlighet.

                    ML500 overgår lett ML280 i diskantområdet! En domediskant har helt andre egenskaper enn ett bånd, så dette er etter min mening en rar kombinasjon. Men om man ser på monteringsforslagene i manualen, så tror jeg ikke produsenten helt har skjønt hvordan ett bånd virkelig fungerer, så kanskje derfor.

                    ML500 kan brukes fra 400hz og helt opp om man bruker bratt deling (-36db/oct) dette gjør det utrolig godt egnet til "2-veis" med en 6" i dør e.l. Men bruk det for all del i dipol, fungerer best om det ligger med "langsiden" ned og stående forholdsvis on axis, men dette må testes ut fra bil til bil. Husk på at den bakutstrålende lyden er nøyaktig den samme som den som stråler fremover, bare i motsatt fase.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • stykket det opp litt enklere for meg selv.. hehe..
                      Originally posted by Joakim View Post
                      Den grunnen skulle jeg gjerne ha fått en forklaring på! Eneste grunnen jeg kan tenke meg er plasseringsvennlighet.
                      Det kan ikke jeg gi noe godt svar på, kanskje noen andre kan det (hint,hint Pål ) Som sagt bare tenkt at det er vel en grunn for at de har gjort det på den måten, siden det er det største "prestisje" settet dems, så ville de ikke bare satt sammen noe som de ikke var sikre på at fungerte. Jeg vet ikke Hvilke delefrekvenser som de kan bli delt på i MLK3 delefilteret..

                      Originally posted by Joakim View Post
                      ML500 overgår lett ML280 i diskantområdet! En domediskant har helt andre egenskaper enn ett bånd, så dette er etter min mening en rar kombinasjon.
                      Hvilke egenskaper er det du mener her da?, for det er jo vel ting som den ene er bedre på enn den andre. Så tilsammen så vil denne komboen være veldig bra hvis man får utnyttet det beste ifra begge verdener?

                      Originally posted by Joakim View Post
                      Men om man ser på monteringsforslagene i manualen, så tror jeg ikke produsenten helt har skjønt hvordan ett bånd virkelig fungerer, så kanskje derfor.
                      De Monteringsforslagene som jeg så etter å ha bladd kjapt igjennom den blekka, så kunne jeg dra kjensel på dem i forhold til stort sett alt av hva jeg har klart og søke opp om montering av "ribbons". Dette vil jo da selvsagt si at man kun har sett bildene, men ikke hørt hvordan det spiller. Spesielt amerikanere virker det som er glade i og ha dem nede i knehøyde i div variasjoner. Men det forslaget ang dashboardmontering så vil jeg jo si at det er jo det samme som du f.eks hadde i varebilen, og jeg skal prøve og få til i golfen, men tegningenes enkle natur gjorde at de ble fremstilt på den måten siden det gir fokus på axis-monteringen og ikke den stående vinkelen som man bør etterstrebe mest mulig.

                      Originally posted by Joakim View Post
                      ML500 kan brukes fra 400hz og helt opp om man bruker bratt deling (-36db/oct) dette gjør det utrolig godt egnet til "2-veis" med en 6" i dør e.l. Men bruk det for all del i dipol, fungerer best om det ligger med "langsiden" ned og stående forholdsvis on axis, men dette må testes ut fra bil til bil. Husk på at den bakutstrålende lyden er nøyaktig den samme som den som stråler fremover, bare i motsatt fase.
                      Når vi testa så brukte vi ifra 500hz med 30dB/slope (mener det er det som er max på pxa'en). Men kunne gjerne tenkt meg en forklaring på hvorfor de spiller da best i dipol, og på hvilken måte den "hjelper lyden" fremfor det og ha dem i en pod av noe slag f.eks. Siden jeg er jomfru på bånd..
                      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                      Comment


                      • Originally posted by Crazytaxi View Post
                        stykket det opp litt enklere for meg selv.. hehe..

                        Det kan ikke jeg gi noe godt svar på, kanskje noen andre kan det (hint,hint Pål ) Som sagt bare tenkt at det er vel en grunn for at de har gjort det på den måten, siden det er det største "prestisje" settet dems, så ville de ikke bare satt sammen noe som de ikke var sikre på at fungerte. Jeg vet ikke Hvilke delefrekvenser som de kan bli delt på i MLK3 delefilteret..

                        Hvilke egenskaper er det du mener her da?, for det er jo vel ting som den ene er bedre på enn den andre. Så tilsammen så vil denne komboen være veldig bra hvis man får utnyttet det beste ifra begge verdener?
                        Transientegenskapene i båndet er helt annet enn i domen. Diskanten er helt enkelt mye bedre i båndet enn i domediskanten. Båndene har respons opp til 36khz, så behovet for diskant er ganske frahverende. Ett par dB ned ved 10k og litt opp ved 12k, 16k og 20k så er de linjære. (du ser litt "rot" rundt 10k i grafen i manualen)

                        De Monteringsforslagene som jeg så etter å ha bladd kjapt igjennom den blekka, så kunne jeg dra kjensel på dem i forhold til stort sett alt av hva jeg har klart og søke opp om montering av "ribbons". Dette vil jo da selvsagt si at man kun har sett bildene, men ikke hørt hvordan det spiller. Spesielt amerikanere virker det som er glade i og ha dem nede i knehøyde i div variasjoner. Men det forslaget ang dashboardmontering så vil jeg jo si at det er jo det samme som du f.eks hadde i varebilen, og jeg skal prøve og få til i golfen, men tegningenes enkle natur gjorde at de ble fremstilt på den måten siden det gir fokus på axis-monteringen og ikke den stående vinkelen som man bør etterstrebe mest mulig.
                        Bare det å montere ett element som har ett membran som likner på gladpack i tykkelse, sammen med en 6" i felleskasse i en dør sier vel sitt?
                        En annen ting er om man montere dem med "kasse" bak, så vil båndet revne når man lukker døra, grunnet trykkøkning i kupeen, men ikke i kassa. Har forsøkt mye med disse elementene og kommet til at det fungerer absolutt best montert som i varebilen. Hadde samme montering i bmw'en også! Mellomtoner nede i kickpaneler eller i dør er en lite ønskelig løsning.

                        Når vi testa så brukte vi ifra 500hz med 30dB/slope (mener det er det som er max på pxa'en). Men kunne gjerne tenkt meg en forklaring på hvorfor de spiller da best i dipol, og på hvilken måte den "hjelper lyden" fremfor det og ha dem i en pod av noe slag f.eks. Siden jeg er jomfru på bånd..
                        Man får utnyttet transientrikheten ved at det ikke er "motstand" fra en kasse bak båndet. Man får også "hjelp" av den bakutstrålende lyden til å lage dybde og ambience til lydbildet. Men det er ett par flere parametre å ta hensyn til enn om man bruker vanlige elementer. I bmw'en hadde jeg elementene rett on axis, mens i transporteren må de stå nesten rett bakover. Dette må du bare teste ut og prøve å finne den beste vinkelen. Hvis du monterer dem så langt frem og ut til siden som mulig og vinkler så de "treffer" midt over baksetet oppe i taket, så er du ikke så langt fra lykken...
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • Da er helga over og en arbeidsøkt nærmere ferdig.. hehe

                          Fått trekt opp ringen som skal ligge rundt subbene:


                          Ble kanskje litt mye grønt det der.. hehe..
                          Så måtte frisere litt:


                          Ring på plass:


                          Et bilde av kobling inn på sub for fornøyelsens skyld:



                          Også til det som virkelig har tatt tid i helga:
                          Man fant ut at å fjerne listene på bilen ser bra ut.. hehe... så man starter under kyndig veiledning av Jan-Roger hehe:


                          (Den andre siden gikk mye fortere , for da hadde man ikke så mye "hjelp" av kamerater som sto å så på, mens de drev å sperra lufta på pusseskiva..

                          Ferdig med å sveise og pusse ned sveisen, så tar man på litt Kent Black ultrafill :


                          Så når det er ordentlig tørt:
                          1. laget med fibersparkel:


                          Lot det stå og tørke over natta, så etter å ha bearbeidet det litt, så hadde man på et strøk til:



                          Lot det stå og tørke og herde 3-4 timer.. og sånn gjentok man prosessen.. Jan-Roger sa at dette var den enkleste måte og gjøre det på, fremfor og sveise inn ei metall-plate der som man opprinnelig hadde tenkt.. for denne metoden ville gjøre så plata ikke slo seg pga sveising, og det hadde blitt like mye jobb med sparkling i etterkant, samt at det ville blitt en mye større rust-felle. Vet at det ville komme noe synkning etterhvert, men ved at man la flere tynne lag , som man lot gjennomherde skikkelig, så ville dette bli minimalt mente han.

                          Rakk og legge litt finsparkel før helga var over:


                          Sprayet på litt guffe, så man kan kjøre bilen hjem igjen:


                          Prøvde å lage til provisorisk støvavsug:
                          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                          Comment


                          • Må du ikke slamre at døra så hardt nu:P
                            sigpic
                            /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

                            Kna Bodø Gatebil

                            Comment


                            • da er det bare å fortsette på min da når du er ferdig
                              Thomas RS - Absolut A4

                              Team dynaBel

                              Comment


                              • Den støvsuger-patenten din så ut til å ha funka dårlig...

                                Comment

                                Working...
                                X