Announcement

Collapse
No announcement yet.

StigAs Toyota Lowlux

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• StigAs Toyota Lowlux

Heisann, prøver meg på ett Jeep prosjekt igjen

Utstyrsliste:

Strøm:
    - LIB 53mm2 & 25mm2 kabler
    - 2x XS D3400 agm batterier

Forsterker:
    - LIB 3500.1 monoblokk

Subber:
    - 8x LIB 808-D4 8"

Frontsett:
    - 4x Hertz SV165.1
    - 2x Hertz ST44

Diverse:
    - LIB Vibra-Demp lydisolering
    - Soundstream mpq-7b equalizer

Og dette er hva jeg har foreløbig. Mangler div høyttaler kabel, koblingsmatriell. Trenger forsterker(e) til frontsett, det skal inn ny og større dynamo. Kom gjerne med innspill.. Bilder!

Last edited by StigA; 28-11-2014, 22:39.

Lover bra dette! mye digge komponenter.

Ang forsterker til frontsett så må vel Rockford Fosgate T800-4AD være en god og aktuell forsterker.
    Finner dem til ca 2-3000 i brukt tilstand.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Se her ja. Lukter vegg bygg dette som larsi sier.
      Mye bra komponenter skal bli morro å se fortsettelse her. PS sikrings holdere er billig på ebay

Mvh Kim

Comment

Takker folkens! Blir nok vegg i denne ja

Comment

RÅTT bygg !!

Dette gleder jeg meg masse til og se videre

Comment

Endring i planene her.. igjen. Toyotaen jeg begynnte med var meget dårlig under skallet. Fikk den ikke godkjent og masse feil, tull osv så den ble solgt. Nå har jeg nylig handlet en Jeep Cherokee igjen, maken til den jeg har her i en gammel tråd. Utstyret har jeg enda, så får prøve å holde liv i denne tråden

Fint om Admin kan endre navn på tråden, da det ikke er noe Toyota her lenger
            Last edited by StigA; 22-10-2014, 17:28.

Comment

Dette skal følges

Comment

Dette.
                Blir.
                Sinnsykt.
                Kult.

Råbra komponenter. De LIB subbene kommer til å produsere et vanvittig trøkk. Jeg tror de klarer seg godt med den forsterkeren sett at du får lastet den i 1 ohm. Men de hadde nok også overlevd med et par hundre watt til pr stk.

Bare sørg for å bygge dette skikkelig, da blir dette en bil jeg MÅ få hørt, skal nok ned til sørlandet i løpet av sommeren!
                never enough!

Comment

Takker! Jeg har troa på dette, blir gøy å få startet skikkelig. Har muligens en forsterker til frontsett på vei. Også er jeg spendt på hvordan det blir å få disse diskantene inn i dørene på en fin måte.. om det blir formye banning så blir det ST35, da jeg vet disse passer fint

En skikkelig headunit må også kjøpes, tips?

I første omgang blir det nok "the big three", begynne med lydisolering...
                  Dette er litt i planleggings fasen enda da jeg hentet bilen på Søndag. Den trenger også litt teknisk service, og vil ha den på en EU kontroll før jeg starter med kasse bygging og større modifiseringer.

Comment

Blir en service på bilen denne uka og forhåpentligvis ordnet the big three, mulig også startet litt på bygging i dører.

Ellers siden det er lenge siden jeg har holdt på med dette, ikke har så mye kunnskap enda og dette blir mitt største bygg så starter jeg med endel spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med!

STRØM:
                    Blir i første omgang ett XS batteri fremme, og ett bak på org 70a dynamo. Vil to lengder 53mm2 kabel fremme til bak holde, eller mer?
                    Hvor stor kabel, og evt anbefaling av type trenger jeg til mellomtoner/diskanter ? tenkte på 2x2,5 mm2, mulig da fra biltema.

LYDISOLERING:
                    Bør jeg fjærne original dempemasse i gulvet før jeg legger på nye matter, eller bare legge oppå de originale?

BASSKASSE:
                    Dette er jo ett evig spørsmål i seg selv, samt utallige måter å bygge på. Først må jeg spørre ca hvor mange liter portet kasse er anbefalt pr LIB 8"? Vil helst bygge kassen for stor, enn for liten og gjærne tune så lavt som disse subbene kan spille, kanskje?
                    Føler kasse løsning og bygge måte jeg tenker passer mye bedre i bilen som var utgangspunket, enn denne Jeepen.. men prøver uansett. Har lenge hatt lyst å bygge denne type vegg, tror det kan bli seende stilig ut. Vil ha subbene "inni" porten hvor de spiller mot hverandre. 4stk i høyden, evt på langs lignende "kamshell" kasse som Sandvik har.
                    Noen innspill, fordeler eller ulemper med denne type kasse? Laget noen enkle sketchup bilder

Kan selvfølgelig bygge "standardvegg" med subbene på utsiden. Dette vil nok også være lettere å bygge, men da ser jeg for meg det passer mye bedre med 4x15" el i min type bil.. samme som bass-freek har bygget.

Takker mye for hjelp, og beklager om ting blir uklart.
                    Kommer update så fort ting skjer!

Comment

Hei, Ville lagt 2 stk strekk med 53mm2 når du først legger opp. 2x2,5 mm holder i massevis. clamshell kassa der så meget sexy ut. hva slags effekt dette har har jeg da ikke peiling på.
                      Ang demping så fjern den orginale, hvis du ikke fjerner den så kan den nye dempingen løsne og ligge løst. Noen matter er helt grusomme å få vekk. Men så en snutt på youtube at de brukte tørris til å fjerne mattene med. Bruk så silikon fjerner eller aceton til å fjerne rester at dempe mattene, Så området blir fint og rent
                      Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge med på

mvh kim

Comment

Gode planer det der. Kassa ser helt vill ut. Ikke vær redd for at bassene ikke spiller dypt nok, jeg har ikke testa så mye, men har de i dørene selv. der funker de ok ned til ca 40Hz... Og dører er ofte en skrekkelig dårlig kasse. Tror de kan funke helt fint ned til under 30. Ang konstruksjonen er jeg ikke kompetent nok.
                        Har vurdert clam selv før. Hør med Dag Johansen. Eneste spørsmål er vel egentlig hvor lange sideveggene, som elementene står i, skal være, da de utgjør porten. Ang volum tipper jeg at rundt 50l pr element holder greit, men det er litt sånn basert på magefølelse.
                        Ps bare bildet av utstyret bringer frem et smil!
                        never enough!

Comment

Tusen takk for hjelp! Da har jeg masse og starte med.
                          Kassen er nok noe av det siste som kommer så har fortsatt god tid på planlegging.
                          Sketchup bildene er kassa ca 500l og porten tunet på 35hz (utifra kalkulator på nett)

Comment

Da begynner det å skje litt. Har ikke hatt service på bilen, eller lagt opp big 3.. men fikk startet og delvis fullført dør sider. Jeg har kun vært med å kikket på dette engang før for ca 3 år siden da vi støpte i min forige Jeep, så dette er første gang jeg har prøvd meg på støping alene. Det blei langt ifra perfekt, men er fornøyd til å være første gang. Er ute av trening med rotterumpa, så ringene ble så som så.. det ble også en avstands feil på fører døra, hvor diskanten sitter nærmere ene mellomtonen enn på passasjerside. Alle mål var like, så vet ikke hva som blei feil og vet ikke hvorfor jeg ikke rettet på det..
                            Var og veldig i tvil hvordan jeg ville ha høyttalerene, så ble improvisering under veis, Bilder:

Stock vs upgrade

Tenke tenke, og kaffi!

Her burde jeg ha rettet feilen.. ellers ble det satt m6 islagsmuttere på plata så jeg kan skru den fast i døra, er også m5 i ringene til høyttalerene. Disse kunne jeg ha montert etter jeg hadde støpt, men lærer jo underveis.

Polyester, det ble også sparklet men fikk ikke bilde av det

Så trekt opp med sort teppe

Fikk også kjøpt masse høyttalerkabel rimelig

Dette blir ikke montert i bilen enda, men snart!

Comment

Fine dører. Det skal godt gjøres å oppdage en liten feil i avstander med mindre du nevner det. Tipper disse vil spille meeget høyt, passende til å holde følge med en haug av basselementer. Dessuten bra at du tar dørene først siden jeg har på følelsen at veldig mange utsetter det ganske lenge.
                              never enough!

Comment

Working...
                              X