Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passat 3bg - enkelt anlegg i familiebilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passat 3bg - enkelt anlegg i familiebilen

    Tenker jeg får lage en tråd om min andre bil, en 2001 Passat 3bg stasjonsvogn.
    Driver på med et enkelt anlegg i denne også, alle komponentene ligger og venter på at jeg skal få tid til å montere dem.

    Specliste:
    HU: En gammel Sony CDX-MP70 cd/mp3
    Forsterker: Audison LRx 6.9
    Frontsystem: Focal 165VR
    Sub: Alpine Type R 1042D 10"

    Spilleren skal på sikt byttes ut med en dobbel-din AV-spiller med touchskjerm, fortrinnsvis noe fra Pioneer. Håper å finne en pent brukt.

    Forsterkeren vil bli kjørt som 5-kanaler med 490W i 2ohm til titommeren (som er 500W RMS så burde være en fin match), og de andre 4x70W blir brukt aktivt til frontsettet. Ingen høyttalere i bakdørene.
    Forsterker og subwoofer skal ned i reservehjulsbrønnen, regner med å kjøre med en i underkant av 20 liters lukket kasse i første omgang. Alternativet om dette ikke gir nok trykk er å prøve ut en bassreflekskasse på over 40 liter, men synes det blir litt stort, skal sjekke om jeg får ønsket resultat av lukket kasse først.

    CD-spiller og frontsett er montert . frontsett drives nå av spiller. Spiller overraskende bra.

    Dessverre er reservehjulsbrønn ikke sentrert i bilen, dermed er det vanskelig å få en symmetrisk fin installasjon. I utgangspunktet skulle titommeren stå med magneten ut på en baffel montert 45' skrå bakover, og fine former støpes rundt dette i glassfiber. Men tviler på jeg klarer å få dette som ønsket så derfor utgår nok dette. Må på dette tidspunktet nesten prioritere å få montert greiene og sjekket om resultatet blir bra lydmessig, så kan jeg heller bygge om looken ved en senere anledning.

    Gammelt vs nytt:



    Midbasser på plass:

    Må av med dørtrekkene når jeg skal fjerne delefiltrene (de er stripset fast til innerdøren) og da skal distanseringene dempes.

    Diskanter montert:

    Her vises det hvordan jeg har tilpasset vinkelen på ringen diskanten står mot, slik at den er vinklet opp mot lytteposisjon. Ble vesentlig bedre vinkling enn originaldiskanten som omtrent spilte ned i dashbordet.

    Festet med rikelig med smeltelim:


    Noen som har noen forslag til layout? Skal ta bilde av brønnen slik at dere kan komme med innspill!

    Erfaringer med én titommer i stasjonsvogn?
    .:Lasse:.

  • #2
    Haha nesten akkurat det samme som jeg gjorde med passaten min. Bare brukte MDF ringer istede for prefab spacer i dørene.
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

    Comment


    • #3
      Har et par muligheter som jeg ikke klarer å velge mellom.

      Sub:
      1.) Støpe subkasse i oppbevaringsrommet på venstre eller høyre side bak. Jeg har fjernet all plasten inni der, og kan ved å lage et skjelett i hønsenetting klare å få et utgangspunkt for en glassfiberkasse. For å finne ut om jeg får nok volum må jeg lage skjelettet, teipe en plastpose inni og fylle opp med isoporkuler el.l.
      Fordel: Annerledes design/layout, kanskje mulighet for å beholde reservehjulet. Moro prosjekt.
      Ulempe: Mye jobb, og om en baklyspære ryker må jeg ut med subkassen. Vet heller ikke hvordan jeg skal få festet den skikkelig. Ender muligens opp med å bolte den fast fra innsiden, da må også elementet ut om jeg skal komme til baklys. Tungvint, men er ikke ofte pærene ryker og jeg må jo sette i splitter nye pærer før jeg monterer sub. Sub står utsatt til - og må bestandig ha rollo over for å skjule stereo.

      2.) Enkel boks i 22mm i reservehjulsbrønnen. (Kan også kombineres med å ha forsterkeren i reservehjulsbrønnen - alt unna vei).
      Fordel: Meget enkel å smekke sammen. Stealth look.
      Ulempe: Noe kjedelig og oppbrukt layout. Må ta hull i originalgulvet for å få trykket ut i bilen. Mister reservehjulet.

      Forsterker:
      1.) Sammen med sub i reservehjulsbrønnen.
      Fordel: Enkelt. Trenger ikke bygge om originalgulvet i bilen.
      Ulempe: Samme ulempe som sub i reservehjulsbrønn.

      2.) Bygge nytt gulv og ha forsterker nedfelt i nytt gulv helt frem mot bakseter, kanskje under glass.
      Fordel: Kan bli litt kulere layout selv om dette også er litt "oppbrukt".
      Ulempe: Mister endel høyde i bagasjerommet, forsterker er 65mm høy...

      3.) Montere forsterker på sidevegg motsatt side av sub og støpe pyntedeksel rundt.
      Fordel: Beholder reservehjul. Annerledes design.
      Ulempe: Mister begge oppbevaringsrom i sidene på bagasjerommet (men kan dog ha jekk og varseltrekant sammen med reservehjul). Står utsatt til for å få riper og hakk og er synlig slik at jeg må ha rolloen over til enhver tid.

      Grunnen til at jeg er litt keen på å beholde reservehjulet er at jeg i sommer fikk separasjon på ene 20" (dekkbanen løsnet fra sidene på dekket) mens jeg trakk campingvogna vår. Hadde glemt reservehjulet hjemme så det eneste som berget meg var at svigers var sammen med oss og de har en Skoda Octavia, så fikk låne deres reservehjul...). Det er ikke så lett å spa opp et dekk i 225/30-20 overalt man kommer... Så har litt lyst å ha et reservehjul med på ferie - men kan selvfølgelig ta det med i vogna/bagasjerommet når vi skal trekke vogn.

      Synes det er vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal gå for, og det er noe av grunnen til at forsterker har ble kjøpt inn for over ett år siden, men enda ligger pent innpakket i esken sin.
      Proffene her inne - hvordan velger dere layout når dere skal bygge anlegg?
      .:Lasse:.

      Comment


      • #4
        Hva med å bygge en tynn kasse helt inners i bagasjerommet? Med forsterker innfelt bak i kassen? Ellers synes jeg løsning nr1 høres bra ut!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tobbelobb View Post
          Hva med å bygge en tynn kasse helt inners i bagasjerommet? Med forsterker innfelt bak i kassen? Ellers synes jeg løsning nr1 høres bra ut!
          Problemet er at Alpine type R 10" er ca 20cm dyp. Så en tynn kasse mot bakseteryggen utgår. Prøvde å få fruen med på at jeg kunne bygge en frittstående 20l kasse i ene hjørnet som vi lett kunne ta ut om vi behøvde plassen, men vi kjører såpass ofte med bagasjerommet heeelt smekkfullt at vi ble enige om at det var en dårlig løsning.
          Mulig jeg henter meg litt hønsenetting og prøver å finne ut hvor mange liter jeg klarer å tyne ut av oppbevaringsrommet og endatil klare å få ut kassen for å bytte pærer.
          .:Lasse:.

          Comment


          • #6
            Noen som har plukket løs sidepanelene i en Passat stasjonsvogn og kan fortelle meg hvordan?
            .:Lasse:.

            Comment


            • #7
              Originally posted by screwball View Post
              Problemet er at Alpine type R 10" er ca 20cm dyp. Så en tynn kasse mot bakseteryggen utgår. Prøvde å få fruen med på at jeg kunne bygge en frittstående 20l kasse i ene hjørnet som vi lett kunne ta ut om vi behøvde plassen, men vi kjører såpass ofte med bagasjerommet heeelt smekkfullt at vi ble enige om at det var en dårlig løsning.
              Mulig jeg henter meg litt hønsenetting og prøver å finne ut hvor mange liter jeg klarer å tyne ut av oppbevaringsrommet og endatil klare å få ut kassen for å bytte pærer.
              når det er en familie bil så kanskje hjulbrønnen også går ut.. men det er en mulighet:P
              hva med en lang tynn kasse og elementet vent utover helt i enden?

              Comment


              • #8
                Eneste grunnen til at jeg vurderer andre alternativer enn hjulbrønnen er at jeg har et lite ønske om å beholde reservehjulet mtp ferieturer. Men kan jo selvfølgelig ta med hjulet løst da. Tenkte jeg skulle se om jeg kunne finne et slikt miniatyrreservehjul med felg som har 5x112mm boltsirkel. Veier mindre enn det full-size som er der i dag. Så kan jeg legge det i gasskassen på campingvogna eller noe sånt.

                Ender sikkert opp med å gjøre en så enkel løsning som mulig i reservehjulsbrønnen, kjedelig - men er en løsning jeg har erfaring med fungerer greit. Selv med masse bagasje i bagasjerommet kommer bassen gjennom.

                Når det gjelder basskassen...så anbefaler Alpine selv 18,4 liter kasse, noe mindre for SPL (14,2l) og noe større for SQ (26,3l). Alpine SWR-1042D dobbel 4ohms spoler...

                Hvor stor kasse bør jeg gå for? Er den anbefalte stor nok til å gi meg greie mengder med dypbass, eller bør jeg øke volumet opp mot 20+ liter for å virkelig få den til å spille dypt? For stort volum vil vel føre til at elementet tåler mindre?

                Kanskje en mellomting - på rundt 24 liter?

                http://www.tiffanyteen.tv/alpine/alpsubenc_2006.pdf
                Last edited by screwball; 19-12-2008, 21:11.
                .:Lasse:.

                Comment


                • #9
                  Fjern hanskerommet og bygg kasse der, blir bare brukt til rot uansett.
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Erik André View Post
                    Fjern hanskerommet og bygg kasse der, blir bare brukt til rot uansett.
                    Det var jo en interessant idé, men hvordan blir det når man sitter så nært bassen? Det sies jo at jo lengre bak i bilen man kan klare å plassere bassen jo bedre?
                    Sliter med volumet da, da må jeg nok ned på 15 liter tenker jeg.
                    For ikke å snakke om hvordan man skal få skikkelig finish på den...

                    Luftet det for fruen...fikk et rart blikk tilbake.
                    .:Lasse:.

                    Comment


                    • #11
                      Har lite å si at du sitter nærme den, og om volumet blir litt lite har ikke så mye å si det heller. Kanskje du ikke for den aller kraftigste følelsen av dybpass, men virker som meg som du bygger en familie bil ikke en boomcar

                      jo lenger bak er egentlig når den først er bak deg, da lønner den seg å ha lengst mulig bak. Siden bassen rett å slett kan fase seg ut hvis den blir forlangt foran (enda når den er bak deg) foran deg så vil du jo mye lettere kunne få den i fase med resten av høyttalere i oppsettet ditt. Og du trenger ikke røre bagasje plassen.

                      Finish er vel som kjent sparkel og pusse papir.. og til slutt vinyl som står i stil med resten av dasjen, et tips kan jo være å beholde hanskeroms lokket. så slipper du å tenke på det.

                      Fjern innmaten og støp så stor kasse du klarer oppi der.. ikke noe tryllekunst egentlig, så setter du basselementet ned mot gulvet (under hanskerommet) kan jo montere den med magneten ut så for du utnyttet kassevolumet fult ut.

                      bonus er jo at all lyden kommer forfra!!
                      Last edited by Erik André; 19-12-2008, 21:55.
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Det går jo alltids ann å bytte ut 10" med en 8 " å da, er jo enda litt mere plassbesparende det

                        Ser ut som en bra prosjekt ihvertfall
                        1989 Volvo 740 GL

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by screwball View Post
                          Noen som har plukket løs sidepanelene i en Passat stasjonsvogn og kan fortelle meg hvordan?
                          Du må først av med lista som går på tvers over bagasjelåsen. Denne er klipset fast og skal skyves til den ene siden. Husker ikke helt hvilken vei. Under denne finner du en skuve på hver side. Tror også det skal være skruer bak seteryggen som dukker opp når du legger ned setet. Resten er bare klipset fast. Har erfart at klips i vw er veldig sprø og går lett i stykker om man bryter for mye.
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Spillern i Passaten er visst gåen likevel. Sliter seriøst med å få den til å spille brent-cder. Mulig det er laseren som er dårlig, det har vært byttet laser en gang tidligere pga samme feil. Sony er ikke akkurat noe særlig, selv om spilleren kostet rimelig mye når den ble kjøpt inn.

                            Så nå må jeg vel shoppe meg en Pioneer tenker jeg - alternativt en Alpine. Er to kriterier som må oppfylles: pris og at de matcher interiørbelysningen.
                            .:Lasse:.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by screwball View Post
                              Spillern i Passaten er visst gåen likevel. Sliter seriøst med å få den til å spille brent-cder. Mulig det er laseren som er dårlig, det har vært byttet laser en gang tidligere pga samme feil. Sony er ikke akkurat noe særlig, selv om spilleren kostet rimelig mye når den ble kjøpt inn.

                              Så nå må jeg vel shoppe meg en Pioneer tenker jeg - alternativt en Alpine. Er to kriterier som må oppfylles: pris og at de matcher interiørbelysningen.
                              har samme bil som deg og kan anbefale Alpine cda-9886r. kanonbra spiller og lysene er dønn like som vw. du kan velge om du vil ha bare blå, bare rød eller blå/rød.

                              Comment

                              Working...
                              X