Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kinoprosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hehe, stemmer det. Når jeg skrur forsterkeren på slukker nesten lyset i et lite millisekund

    Men det har holdt til nå. Men skulle jeg kjørt en sinustone på full effekt hadde nok sikringene gått fort ja

    Har for øvrig måtte skru på sikringene ca 5 ganger da jeg har trukket for mye strøm noen ganger Men klarer meg med det jeg har akkurat nå. Eller det gjenstår jo å se. Kjørte sjelden mer enn 2 kw inn i de 4x15" jeg hadde tidligere, og nå med 4x21" kommer jeg sikkert til å kjøre mer strøm ved showoff og gøye filmer
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #47
      Originally posted by Roxx View Post
      Vurderer å konvertere til smeltesikringer:P Softstart på PA er oppskrytt:P
      Det er bare å bytte til tregere sikringer så går dette helt fint, hadde selv problem med oppstart av PA forsterkere, men derosm en bytter til tregere sikringer så tåler de mye mer over en kortere periode.

      Faren er at det teoretisk kan skape brannfare da en kan kjøre vesentlig mer strøm igjennom enn 16A og kablene er ikke dimensjonert for dette. Men dersom det kun er problem med oppstart så kan det være en løsning, evt samtidig gå ned i størrelse på sikring når en har tregere sikring så unngår en brannfaren men samtidig fikser problemet med oppstart.

      EN bedre løsning er selvsagt å få seg bedre egnede forsterkere som er mer effektive enn gammeldagse PA forsterkere

      Comment


      • #48
        På kabler godkjent til 16A , så må du vel dra noe helt hinsides med strøm før det blir så varmt at det tar fyr på den lille tiden mellom du drar det du kan av strøm og sikringa går?

        Ikke at jeg kan matten på dette, men jeg ser for meg ampertrekk en del ganger større enn 16A
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #49
          Jeg har en 2400w forsterker jeg har brukt til å drive kinosubber med. Den smelte av 16A sikring HVER gang jeg starta den, og den var alene på kursen. Sikringen holdt seg på den 2. eller 3. gangen som regel.
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #50
            Om det var meg du prata til, så prata jeg om KABLENE, ikke sikringa
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #51
              Bare nevnte noe jeg Hadde ikke noe med ditt innlegg å gjøre Bare stussa på at en 7kw forsterker ikke tar sikringa hver gang
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #52
                hvor lenge sikringa holder og hvor mye strøm som går igjennom avhenger av hvilken type automater
                mest sannsynlig så har han en 16B eller 16C automat.
                B automat løser garantert ut ved ca 5X merkestrømmen(altså 80amper), og C automat løser ut ved ca 10X merkestrømmen på sikringa( 160A).
                dette er det som GARANTERT løser ut sikringa da mest sannsynlig har den røket før den tid

                her er en forklaring for når en 10ampers automat løser ut, og til hvilken tidspunkt:
                http://www.elskole.no/FILES/MPC/SCHO...%20knapper.swf

                litt generelt for automater
                http://elskole.no/ELEVER/VisOppgaveF...3D0AAF.3630837

                sorry off topic:P
                mvh Sindre Carlsen

                Comment


                • #53
                  Originally posted by neptyr View Post
                  På kabler godkjent til 16A , så må du vel dra noe helt hinsides med strøm før det blir så varmt at det tar fyr på den lille tiden mellom du drar det du kan av strøm og sikringa går?

                  Ikke at jeg kan matten på dette, men jeg ser for meg ampertrekk en del ganger større enn 16A
                  Jeg vet ikke hvor mye som skal til men da jeg undersøkte pga problem med at sikring røyk ved oppstart ble jeg frarådet av elektrikker å gå for 16B (eller 16C) pga brannfaren/overoppheting av ledninger. Derimot mente de at 10B kanskje ville være bedre da strømforbruk skjeldent vedvarende er så høyt at slik sikring vil ryke samtidig som at 10B tåler mer ved oppstart enn 16A.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by baldrick View Post
                    Det er bare å bytte til tregere sikringer så går dette helt fint, hadde selv problem med oppstart av PA forsterkere, men derosm en bytter til tregere sikringer så tåler de mye mer over en kortere periode.

                    Faren er at det teoretisk kan skape brannfare da en kan kjøre vesentlig mer strøm igjennom enn 16A og kablene er ikke dimensjonert for dette. Men dersom det kun er problem med oppstart så kan det være en løsning, evt samtidig gå ned i størrelse på sikring når en har tregere sikring så unngår en brannfaren men samtidig fikser problemet med oppstart.

                    EN bedre løsning er selvsagt å få seg bedre egnede forsterkere som er mer effektive enn gammeldagse PA forsterkere
                    Den har røket såpass lite at jeg ikke tror det blir noe problem. Tror faktisk sikringen aldri har røket under oppstart, men heller under ekstrem spilling.

                    Originally posted by Hifonic View Post
                    Bare nevnte noe jeg Hadde ikke noe med ditt innlegg å gjøre Bare stussa på at en 7kw forsterker ikke tar sikringa hver gang
                    Er vel kanskje fordi "softstart" funksjonen virker bittelitt da
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by baldrick View Post
                      Jeg vet ikke hvor mye som skal til men da jeg undersøkte pga problem med at sikring røyk ved oppstart ble jeg frarådet av elektrikker å gå for 16B (eller 16C) pga brannfaren/overoppheting av ledninger. Derimot mente de at 10B kanskje ville være bedre da strømforbruk skjeldent vedvarende er så høyt at slik sikring vil ryke samtidig som at 10B tåler mer ved oppstart enn 16A.
                      16A vil alltid tolkes som "16 amper" - automatsikringer med A-karakteristikk blir ikke brukt i boliger.
                      Er kursen din sikret med en 16A(amper, ja...........) sikring, står du fritt til å velge om du vil ha B- eller C-karakteristikk på den(eventuelt enda tregere, f.eks D-karakteristikk...).
                      Så lenge kursen/kablene dine er dimensjonert for det, er det ingenting å tjene å gå ned til en B10 sikring - den vil løse ut kjappere enn en B16 sikring.

                      1,5mm2 = 10A
                      2,5mm2 = 16A

                      Om det er "løse" ledninger det er snakk om, f.eks en skjøteledning, så kan du faktisk kjøre 16A på en 1,5mm2 kabel også... Grunnet den økte ventilasjonen du får.

                      Comment


                      • #56
                        Er vel helst bare B-automatsikringer som blir brukt i hus?
                        Mvh
                        Andreas Moen Sæterbø
                        Golf mk2
                        Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                        Comment


                        • #57
                          er mest det det går i
                          C bruker jeg og mye.

                          D hender det jeg bruker på kurser på kurser me stor start strøm ,der B eller C løser ut.
                          mvh Sindre Carlsen

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by jonka View Post
                            16A vil alltid tolkes som "16 amper" - automatsikringer med A-karakteristikk blir ikke brukt i boliger.
                            Er kursen din sikret med en 16A(amper, ja...........) sikring, står du fritt til å velge om du vil ha B- eller C-karakteristikk på den(eventuelt enda tregere, f.eks D-karakteristikk...).
                            Så lenge kursen/kablene dine er dimensjonert for det, er det ingenting å tjene å gå ned til en B10 sikring - den vil løse ut kjappere enn en B16 sikring.

                            1,5mm2 = 10A
                            2,5mm2 = 16A

                            Om det er "løse" ledninger det er snakk om, f.eks en skjøteledning, så kan du faktisk kjøre 16A på en 1,5mm2 kabel også... Grunnet den økte ventilasjonen du får.
                            Kan godt være at det er B jeg har da og at det var opp til C de ville fraråde, mao sa de noe annet enn det du skriver om at en fritt kan velge.

                            Selvsagt vil en B10 ryke før en B16 har aldri ment å si noe annet, det jeg mente var at en C10 vil tåle mer over kort tid enn B16, derfor de ville anbefale det da de mente C16 kunne være en potensiell brannfare pga overoppheting på 2,5mm2 kabel som jeg har.

                            Om de eller du har korrekt vet jeg ikke.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by baldrick View Post
                              Kan godt være at det er B jeg har da og at det var opp til C de ville fraråde, mao sa de noe annet enn det du skriver om at en fritt kan velge.

                              Selvsagt vil en B10 ryke før en B16 har aldri ment å si noe annet, det jeg mente var at en C10 vil tåle mer over kort tid enn B16, derfor de ville anbefale det da de mente C16 kunne være en potensiell brannfare pga overoppheting på 2,5mm2 kabel som jeg har.

                              Om de eller du har korrekt vet jeg ikke.
                              er ikke noe problem det, har selv 16amp C på stuekursen på grunn av en effektamp som trekker mye i starten, det er ikke noe problem når strømmen begynner å gå over lengre tid, sikringen er bare trejgere,, er eneste forskjell,, går d over 16 amp over en stund så bryter den.
                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by jonka View Post
                                Er kursen din sikret med en 16A(amper, ja...........) sikring, står du fritt til å velge om du vil ha B- eller C-karakteristikk på den(eventuelt enda tregere, f.eks D-karakteristikk...).
                                Så du vil ikke ta hennsyn til IK2pmin når du velger karakterestikk? DET er en elektriker jeg ikke ville hatt i huset mitt..
                                Bmw e34 520:
                                Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                                Comment

                                Working...
                                X