Har sett litt på jordingstips og noen mener at iallefall om du har batteri baki og det har bra jordingspunkt å ta jording fra forsterker til batteri istedetfor å ta jording fra forsterker til nytt jordingspunkt baki bilen. Noen som har formening om dette? Bør vel da evt. legge opp to minus kabler fra batteri til jordingspunkt, eller?
Har sett litt på jordingstips og noen mener at iallefall om du har batteri baki og det har bra jordingspunkt å ta jording fra forsterker til batteri istedetfor å ta jording fra forsterker til nytt jordingspunkt baki bilen. Noen som har formening om dette? Bør vel da evt. legge opp to minus kabler fra batteri til jordingspunkt, eller?
OM du har batteriet bak (som i bmw) så kobler man jording rett til batteriet. Den orginale jordkabelen fra bil til karrosseri er da nok til å fore bilen med strøm og til å fore batteriet med lading fra dynamoen.
Du vil aldri få bedre jording om du kobler kabelen ett sted i karrosseriet.
Jeg ville nok hatt en jordkabel frem til batteriet om jeg hadde hatt batteri foren, men det er ikke fryktelig nødvendig, om ikke man har veldig høye strømtrekk.
Det som teller mest, er å ha samme jordingspotensiale til alle komponenter. Dette for å unngå støy, eller skade på utstyret. Så uansett hvor man kobler jord (karrosseri eller rett på batteri) så sørg for å ha alle komponenter koblet i samme jordingspunkt! Da er man safe!
Lurer på en ting jeg, når man skal ha 2 batterier i bilen, et framme og et bak, må man ha sikring i begge ender av + kabelen eller bare en sikring framme med batteriet?
Og hvor stor sikring burde man ha eventuelt? Forsterker er DD Z1
Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
Hifonics XX-Colossus II
Kinetik HC2400 Club 140dB +
Lurer på en ting jeg, når man skal ha 2 batterier i bilen, et framme og et bak, må man ha sikring i begge ender av + kabelen eller bare en sikring framme med batteriet?
Og hvor stor sikring burde man ha eventuelt? Forsterker er DD Z1
sikring i begge ender av pluss kabelen max 30cm fra batteriene.
du sikrer kabelen så du kan ha en så stor sikring som kabelen er godkjendt for.
Comment