xmax er den lineære slaglengden. Dvs at spolen er innenfor en viss prosent av magnetgapet så mageneten fortsatt har kontroll på den. Xmech er mekanisk slaglengde, dvs der naturlovene setter grenser for hvor langt elementet kan bevege seg. Det kan være både via bunning av elementet eller at spider og oppheng setter stopper for hvor langt elementet kan bevege seg. Elementer er designet forskjellig, og din er nok mest sannsynlig designet slik at ikke spolen skal bunne i magneten.
Ja det virker som at de ikke kan bunne, disse elementene. Hørte elementene til Miniboom bunne idag, og det var fæl lyd ja. Er glad for at jeg ikke kan gjøre det, for det var ille å høre på. Skal dele litt ved 50hz fremover jeg, og ta vare på membranopphenget.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III
Du slipper unna med 1 monoblokk som kan drive disse i 2 ohm på ca 500-600w. Om du vil, så kan du få kjøpe monoblokka mi til en vettug penge. Den bør klare å drive de der to med glans. Men det kan vi prates om en annen dag.
Lavpass = alt under delefrekvensen passerer. Ergo er 40-240 hz øvre delefrekvens, ikke nedre
dynaBel PA1880 bør ha større kasse med mindre du skal bruke det som midbass. Men det finnes gode PA-elementer i samme størrelse som fungerer bra i 80-liters kasse, selv om de er endel dyrere.
Du må for all del komme med tips til kurrante 18" og 15" PA som egner seg i mindre kasser, med frekvensområdet rundt 50hz og.. ned
Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
[B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1
Du slipper unna med 1 monoblokk som kan drive disse i 2 ohm på ca 500-600w. Om du vil, så kan du få kjøpe monoblokka mi til en vettug penge. Den bør klare å drive de der to med glans. Men det kan vi prates om en annen dag.
Denne blir jo noko billigare enn den ovanfor, men det er så vidt det er mindre.
Står jo på denne at ein kan suplere den med Bimast Bomb, Splen og Bitoplast, men når eg brukar mykje pengar på Vibroplast vil eg ikkje bruke endå meir på å suplere med noko.
Nytt spørsmål: Har teikna opp sirklar i MDF-plata der subbane skal vere, og lest eit par trådar om at ein kan bruke ein fres for å skjære hola. Fres er noko eg ikkje har, men fungerar stikksag óg?
Har et par spørsmål her og håper noen kan svare på dette
1. Hvor får man tak i sånn "overgang" eller hva det kalles for å få en 50mm2 kabel inn i 35mm2 inngang på forsterker?
2. Leste en plass på nettet, husker ikke hvor, men når man jorder en forsterker med 2 jordutganger må disse være på samme plass/oppå hverandre? Trodde ikke dette hadde så mye å bety. Kan man ikke jorde hvor man vil så lenge man kommer til ramma på bilen og pusser vekk lakken?
3. Har man en sub som er 2x4ohm og en singel 4 ohm er det da mulig å koble disse sammen og få en samlet lav ohm? Litt teit spørsmål men man er jo her for å lære
Kjøpte dynabel boombox 2x12 for ca et år siden. Nå har subbene tatt kveld, ingen lyd. Testet andre høytalere som funket. Forsterkeren jeg har er en dynabel bf4501. Bilen er en Chrysler Neon SE. Er ute etter mye bass som gir massasje i setet :P
Kassen rommer 110 liter, derfor lurer jeg på hvilke sub elementer vil funke bra til den kassen?
noen som har tips tilhvor man får k jøpt GODE/BRA rca kontakter (hun/han)?
tenkte å bygge om de kablene jeg har liggende so m de kontaktene er ødelagt på...
// Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
//94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\ Mvh
Rune Kvaal
kan anbefalle de elementet jeg og, har et sånn på en mtx thunder 1000d å 40l lukka kasse, å de gir masasje
to av de i riktig kasse å bra forsterker så er du i mål
Lars Ole Spitalen
bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
anlegg: DD, mtx, kenwood
skrur de meste for de fleste:P ta kontakt
Comment