Skal prøve å få mine JBL GTi 1000 tilbake til gammel storhet.
Bruker min erfaring som møbelsnekker til hjelp.
Verktøy: (denne blir antaglig oppdatert etterhvert)
- Stål-ull (eller rørlegger ull som jeg kaller typen:P)
- pusseskinn
- Avsug (støvsuger)
- neglelakk
- lim
- Svart hobbylakk (biltema typen, håper jeg ikke trenger denne)
- Avbitertang
- Sikkerhetsnål
- Tetningsmidler/polish
- Små pensler
- LED lykt
- Autosol metal polish
Du trenger ikke et verksted for å holde på med dette, noen verktøy kunne ha forskyndet prosessen noe,
men slikt arbeid er det beste verktøyet tid.
Etter å ha vært lagret i 2 år så har lakken som på disse er meget tykk, holdt seg.
Lakken minner mest om tectyl eller asfalt med høy viskositet.
Problemområdet blir de ubehandlede metall-flatene og i skjøtene som har lim.
Disse vil over tid begynne å korrodere.
Bilde 1 : Nederst ser dere limkanten har begynnt å bli misfarget, det har tørket opp og begynnt å få en farge som minner mest om rust. Dette vil til slutt føre til rust og spise seg innover til spolen. Det er snakk om lang tid før det kommer så langt, men blir det ikke tatt i starten blir det vanskelig å få det helt stoppet.
Den blanke metallflaten på magneten har også begynnt å få litt irr/misfarging. Dette er ikke noe du bare vasker av (det blir som å pisse i buksa, blir varmt med det samme).
De to brune flekkene på kontaktene er noe som kalles flux (hvis jeg ikke huskerfeil ifra elektronikken på vgs) og er ett biprodukt du kan få når du lodder. Dette kan pusses vekk for å øke helhetsinntrykket, men ikke puss vekk loddinga selvfølgelig.
Bilde 2: Her har jeg såvidt begynnt med pussinga, bruker "rørlegger-ull" da dette er litt mer håndfast og enklere å bruke enn stål-ull i dette tilfellet.Minner mest om ett svampaktig sandpapir.
Her ser vi bedre det hvite irr-belegget imellom opphenget til suben og magneten/coilen.
Bruker min erfaring som møbelsnekker til hjelp.
Verktøy: (denne blir antaglig oppdatert etterhvert)
- Stål-ull (eller rørlegger ull som jeg kaller typen:P)
- pusseskinn
- Avsug (støvsuger)
- neglelakk
- lim
- Svart hobbylakk (biltema typen, håper jeg ikke trenger denne)
- Avbitertang
- Sikkerhetsnål
- Tetningsmidler/polish
- Små pensler
- LED lykt
- Autosol metal polish
Du trenger ikke et verksted for å holde på med dette, noen verktøy kunne ha forskyndet prosessen noe,
men slikt arbeid er det beste verktøyet tid.
Etter å ha vært lagret i 2 år så har lakken som på disse er meget tykk, holdt seg.
Lakken minner mest om tectyl eller asfalt med høy viskositet.
Problemområdet blir de ubehandlede metall-flatene og i skjøtene som har lim.
Disse vil over tid begynne å korrodere.
Bilde 1 : Nederst ser dere limkanten har begynnt å bli misfarget, det har tørket opp og begynnt å få en farge som minner mest om rust. Dette vil til slutt føre til rust og spise seg innover til spolen. Det er snakk om lang tid før det kommer så langt, men blir det ikke tatt i starten blir det vanskelig å få det helt stoppet.
Den blanke metallflaten på magneten har også begynnt å få litt irr/misfarging. Dette er ikke noe du bare vasker av (det blir som å pisse i buksa, blir varmt med det samme).
De to brune flekkene på kontaktene er noe som kalles flux (hvis jeg ikke huskerfeil ifra elektronikken på vgs) og er ett biprodukt du kan få når du lodder. Dette kan pusses vekk for å øke helhetsinntrykket, men ikke puss vekk loddinga selvfølgelig.
Bilde 2: Her har jeg såvidt begynnt med pussinga, bruker "rørlegger-ull" da dette er litt mer håndfast og enklere å bruke enn stål-ull i dette tilfellet.Minner mest om ett svampaktig sandpapir.
Her ser vi bedre det hvite irr-belegget imellom opphenget til suben og magneten/coilen.
Comment