Announcement

Collapse
No announcement yet.

Customs bilstereo prosjekt. Bil: BMW e34 525i

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Customs bilstereo prosjekt. Bil: BMW e34 525i

Hei! Min første tråd her, og begynner med å slenge ut en tråd om bilen min
    En gammel BMW 525i fra 1988, svart/lilla perlemor. Trenger litt småfiks, og da blir det kostet på anlegg i samma slengen. Denne tråden vil bli jevnlig oppdatert, og vil strømme på med bilder når ting skjer Det jeg har til nå er:

Pioneer 3100UB, helt ok spiller med tilgang for aux/USB, og helt greit med innstillinger for å oppnå et godt resultat Spiller da helst kun musikk i WAV format, da dette selvsagt gir best lyd. Liker ikke så godt komprimert lyd lenger, har vel vokst i fra det
    MEN denne må byttes ut så fort jeg får resten av anlegget, så hvis noen vil kjøpe billig, PM meg. Helt ny, tror faktisk også jeg har tatt vare på kvittering.

Infinity Kappa 50.7 2ohm komponentsett på 2x75w rms. Spiller høyt og kraftig, med god oppløsning i lyden og nok trøkk til å være 13cm. Dette skal forøvrig bygges inn i dashboard senere.

Trenger litt kraft til frontsettet, så ble denne Power Acoustics 2.300 forsterkeren.
    2x105w rms i 2ohm passer flott til frontsettet har jeg funnet ut

Dette er bestilt, men ikke mottatt enda. Kicker S15L5 Dual 4 ohm 750w rms. Jeg har hatt L7 1000w rms tidligere, men da den brant seg prøver jeg nå L5 da den er litt mere økonomisk. Delte meninger om firkant subber, men angående kraften er det ikke noe å sette fingeren på. Og kan man å bygge kasse til disse så får man en overraskende, tungt-pustende opplevelse

Og her er kassa til Kickeren. Designet selv i Photoshop og BassBox 6 PRO, etter mål fra bagasjerommet og bygd i mdf. 150 liter totalt internt netto volum, med 2stk 17 cm lange 4" bassrør, tunet til 35 hz. Blir bygd i 22mm mdf.
    Elementet vil bli vendt inn mot bak-seteryggen så det spiller inn gjennom skiluka bak armlenet.
    Mulig det etterhvert vil bli et "vindu" med herdet glass bakpå kassen, så det ser litt tøffere ut fra bagasjerommet. Resten vil jo ikke synes Da blir det også hvitt trekk og et blått neonlys inne i kassen.
    Lysrøret vil da bli plassert øverst i kassen, rett over "vinduet", så det ikke synes.

Trekke om bagasjen etterhvert, eller bare modifisere det med plast og glassfiber og lakkere det i bilens farge.

Det blir også etterhvert også bygd om til 8" bassere bak hvert sparkepanel. Da blir det midbass i tillegg til frontsett og sub.
    Tenker da på dette:

2 stk RE 8", dual 4 ohm voice coil, 175w rms

Soundstream TRA 340.2, 2x170w rms i 2 ohm. Burde funke fint til å dra RE elementene.

Blir da altså 800 watt rms bass, 340 watt rms midbass og 210 watt rms på frontsett. Noe jeg ser på som en god balanse når det gjelder effekt, og ønsker å oppnå en lydkvalitet der etter

Kommer også til å bytte ut batteriet i mottorrommet med et større et, og muligens litt større dynamo.

Kom med tips og meninger

Bilde av bilen da :[/FONT]

EDIT: Update 07.12.2009
    Fremover vil jeg legge ut bilder sammen med oppdateringer her også, for å vise hvordan dette tar form fra dato til dato, på ett sted. Litt mer oversiktlig da det begynner å bli mange sider å bla gjennom.

Bygging av kasse:

Her med et bassrør ferdig montert og min gamle ødelagte L7 som modell.

Pakken med den nye L5'en og forsterker og det siste bassrøret kommer i dag (mandag) eller i morgen.

UPDATE 09.12.2009

Kassa står litt for langt på bilde av elementet. Ser mye bedre ut når kassa står der den skal, da ser du kun elementet

Der ja
    VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=gspkAnBDGsQ
    Last edited by Custom; 11-12-2009, 03:24.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Alltid morsomt med tråder, og enda morsommere med mye bilder Følger med på denne!
    VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

Comment

Endelig en med SKIKKELIG BIL jo!

Så strøken ut..
      Fin bil å få godlyd i det der! Fine kickpaneler og godt dempet fra fabrikk.. Lykke til med byggingen!
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Ble desverre ikke nopen bilder i dag, men lover i morgen Hehe og tusen takk for positiv respons! Motivasjon
        Mvh Julian Sommer

Comment

bra at det er flere som byger anleg i bmw her inne
          ole k bergerud til tjeneste
          b2 aduio. ddaudio.alpine.kenwood.focal.dynabl.Crescendo

Comment

Her er kassen jeg skal bygge til basselementet. Regner med å ha basselementet og bassrørene om et par uker, kanskje før Fortserkeren kommer deretter etter en måned, da jeg har måtte dele opp betalingen litt. Men, trenger litt tid og penger på å bygge kasse og.

Kassen er designet så den passer perfekt inn i bilen, og den vil pga 170 liters innvendig volum ta all plassen fra under bakruta og innover. (Skal poste bilde av dette designet så det er lettere å skjønne)
            Her er hvertfall bilde av kassa

Bassrørene blir 3 stk 10cm som vil peke inn i bilen gjennom hullet bak midtarmlenet (kommer bildet av dette også). Rørene vil innvendig kassa peke rett mot elementet, men dette går bra så lenge de er plassert min. 6 cm fra elementet.

Skal også bytte ut "gulvet" i bagasjerommet med sponplate som vil bli trekt likt som kassa (hvitt stoff av noe slag), og det samme vil jeg gjøre med de originale sidepanelene i bagasjen selvom disse beholdes originale, bare trekkes med hvitt stoff.

Jeg vil deretter skære hull i sponplata over reservehjulsbrønnen, sette inn plexiglass der, med forsterkeren under.
            Så kommer det sikkert inn et par blå neonlys under der, så det lyser blått opp gjennom plexiglasset, i takt med musikken selvsagt. Har det samme på gulvet inni bilen med blanke jalla-gulvmatter, dette gir faktisk en veldig tøff effekt.

Kall det gjerne jalla-faktor, men jeg synes personlig at neonlys i sammenheng med lyd gir en spesiell stil, og forteller litt om at her er det lagt jobb i arbeidet. Også ser det jo "fresht" ut i tillegg da

Sparkepanelene vil også etterhvert bli trekt i samme hvite stoffet som bagasjen, og evt modifisert for å få løftet lydbildet litt.

Også hvit ramme rundt cd-spilleren da.

Håper dere fortsatt liker dette

PS. Er det noen som kan hjelpe meg å regne ut hvor lang side 1 på "BAK" blir? (se bilde) Var ikke den skarpeste i matte på skolen..
            Last edited by Custom; 23-11-2009, 16:58.
            Mvh Julian Sommer

Comment

Har noen spørsmål jeg da:

- Hva ønsker du å oppnå med å ha tre bassporter inn gjennom skiluka? Er jo tross alt bassELEMENTET som lager basslyden. Har hørt biler hvor rør inn sånn bare ikke fungerer. Basselementet spiller i bagasjen og lager bråk der, og bassportene pøser ut noe luft i andre enden. Eneste du får er slapp og treg bass. (Ja jeg tør være rimelig påståelig på dette punktet)

- Bruk herdet glass, ikke plexi Plexi riper og er faktisk dyrere en herdet glass.

- Hvorfor ikke dytte inn noe manndig midbass i sparkepanelene? Er jo plass til 10" element der
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Lekte meg i Photoshop, så her kommer et bilde av slik bagasjen muligens kommer til å se ut.

Originally posted by Typhon View Post
                Har noen spørsmål jeg da:

- Hva ønsker du å oppnå med å ha tre bassporter inn gjennom skiluka? Er jo tross alt bassELEMENTET som lager basslyden. Har hørt biler hvor rør inn sånn bare ikke fungerer. Basselementet spiller i bagasjen og lager bråk der, og bassportene pøser ut noe luft i andre enden. Eneste du får er slapp og treg bass. (Ja jeg tør være rimelig påståelig på dette punktet)

- Bruk herdet glass, ikke plexi Plexi riper og er faktisk dyrere en herdet glass.

- Hvorfor ikke dytte inn noe manndig midbass i sparkepanelene? Er jo plass til 10" element der
                Her høres det ut som noen har peiling. Hvis du har gode forslag til annen utforming av basskassen, kom gjerne med de Tenkte for å få mest mulig trøkk inn i bilen jeg da, men om dette bør gjøres annerledes, blir jeg tekknemlig for forslag. Angående sparkepanelene, hva må gjøres for å f.eks slenge inn en 8"/10" på hver side? Tenker da på kasse/lydisolering osv. Så kan jeg jo heller bygge om til frontsett oppe på dashen, er ikke så vanskelig det på disse bilene.
                Mvh Julian Sommer

Comment

Da tror jeg tråden til joakim er god lesing for deg
                  Angående midbass ..!
                  Kasseløsning holder jeg med Typhon...!

Høres kanskje ut som det skal funke før man har prøvd det, men skill deg ut fra mengden å gjør det bra lydmessig! Derfor det er kjekt med et slikt forum Btw, ser ut som et morsomt prosjekt, skal følges med
                  Mvh Even S. Jensen
                  Tlf 41091189
                  Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Originally posted by evensvee View Post
                    Da tror jeg tråden til joakim er god lesing for deg
                    Angående midbass ..!

Kasseløsning holder jeg med Typhon...!

Høres kanskje ut som det skal funke før man har prøvd det, men skill deg ut fra mengden å gjør det bra lydmessig! Derfor det er kjekt med et slikt forum Btw, ser ut som et morsomt prosjekt, skal følges med
                    Det er langt fra nødvendig å bygge om så mye som jeg har gjort, det er gjort bare på trass..:P
                    Det er mye rom inni der orginalt også!
                    Plukker man ut den skumplastsaken som sitter inni der og demper godt med M1 og litt bomb der man kommer til, så er det langt borti 25liter der! "kassa" går bakover i kanalen også, så tetting innvendig bak teppet er lurt og opp der hvor sikkerhetsselerullen sitter. M1 er genialt til å tette hullene etter klips og diverse med!

Fiks en god baffel, så skal jeg love deg at du får bass foran! en 8" er mye enklere å få inn, og holder i massevis!

Skal man ta av litt, så er Magnat sine 8x12" ganske morsomme og de får fint plass! klipp av diskantrælet som står i midten på de, så har du en fet midbass/frontsub!

Bygg en lukket kasse som er stor nok baki, og tett skikkelig rundt elementet og seteryggen. Trenger du mere sub da, så kjøp deg en varebil og bygg vegg..
                    Last edited by Joakim; 24-11-2009, 04:41.
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                      Det er langt fra nødvendig å bygge om så mye som jeg har gjort, det er gjort bare på trass..:P
                      Det er mye rom inni der orginalt også!
                      Plukker man ut den skumplastsaken som sitter inni der og demper godt med M1 og litt bomb der man kommer til, så er det langt borti 25liter der! "kassa" går bakover i kanalen også, så tetting innvendig bak teppet er lurt og opp der hvor sikkerhetsselerullen sitter. M1 er genialt til å tette hullene etter klips og diverse med!

Fiks en god baffel, så skal jeg love deg at du får bass foran! en 8" er mye enklere å få inn, og holder i massevis!

Skal man ta av litt, så er Magnat sine 8x12" ganske morsomme og de får fint plass! klipp av diskantrælet som står i midten på de, så har du en fet midbass/frontsub!

Bygg en lukket kasse som er stor nok baki, og tett skikkelig rundt elementet og seteryggen. Trenger du mere sub da, så kjøp deg en varebil og bygg vegg..
                      Tør jeg spørre hva M1 og bomb er? Har ikke lydisolert så mye, er fortsatt litt fersk innen dette, i forhold til deg hvertfall Hehe bygget ditt er helt rått, skulle gitt mye for å høre det live. Og gratulerer så masse med tittelen.
                      Og en gang til, hvordan mener du jeg bør plassere elementet? Kan jo ha det i hattehyllen, for i skihullet er det ikke plass. Er ikke så lenge til jeg bør begynne å bygge, så utrolig glad for tips og hjelp fra alle, og en ære fra en europamester.
                      Mvh Julian Sommer

Comment

Originally posted by Custom View Post
                        Tør jeg spørre hva M1 og bomb er? Har ikke lydisolert så mye, er fortsatt litt fersk innen dette, i forhold til deg hvertfall Hehe bygget ditt er helt rått, skulle gitt mye for å høre det live. Og gratulerer så masse med tittelen.
                        Og en gang til, hvordan mener du jeg bør plassere elementet? Kan jo ha det i hattehyllen, for i skihullet er det ikke plass. Er ikke så lenge til jeg bør begynne å bygge, så utrolig glad for tips og hjelp fra alle, og en ære fra en europamester.

Takk takk!

M1 og bomb er dempematter fra STP som installbay selger. Veldig fine matter! holder lenge med en pakke av hver for å dempe kickpanelene. Resten av bilen er det ikke så hast med å dempe, den er godt dempet fra før. Kunne kanskje være en ide å dempe litt i hattehylla, for den har en tendens til å skrangle, men da må du ha en matte som heter Bitoplast i tillegg for å legge på selve "pappen" i hattehylla.

Om ikke du er veldig redd for bilen, så kapp hullet til skiposen litt større. Har ingenting å si for bilens del!

Om du ikke vil kappe, så bare pass på å ha avstand nok frem til ryggen, så ikke elementet tar borti! Men tett fortsatt godt rundt og la elementet spille inn gjennom hullet. Det er ikke hørbart at hullet er "for lite"

Edit:
                        Link til dempemattene jeg snakker om: http://installbay.no/index.php?cPath=67_73
                        Last edited by Joakim; 24-11-2009, 06:05.

Comment

Ok tusen takk! Da vet jeg litt mer om hva jeg skal gjøre Har sett på Kicker S8L5 til å ha i sparkepanelene for å få inn noe med litt kraft og mest mulig størrelse i kvadrat, men spiller disse pent nok eller burde jeg heller kjøpe to Focal 8"?
                          Tenkte også på denne forsterkeren til disse.
                          http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=158&id=1496

Nettopp brukt nesten 10000kr på lysegrått skinninteriør, så litt redd for det ja. Men hadde jeg bygd det om og fått det bra, hadde det vært helt flott.
                          Elementet i hattehyllen var kanskje ikke noen mulighet, selvom den blir dempet maksimalt?
                          Tusen takk for all hjelp
                          Last edited by Custom; 24-11-2009, 15:43.
                          Mvh Julian Sommer

Comment

Seas RW220 8" midbass burde jo være lekent i kickpanel 1295,- pr. stk

Link:
                            http://www.mamut.net/dynabel/rw220-l0022-04_v2.pdf
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

Comment

Så ikke ille ut det, Typhon! Skulle hatt noen komponenter fra hjemlandet også, og de spiller faen så pent
                              Mvh Julian Sommer

Comment

Working...
                              X