Announcement

Collapse
No announcement yet.

kims stratus prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hei. Takker. Det vil bli god klaring fra setet til elementene. Blir iallefall 9 cm i fra i bunn. Er jo også en familie bil. Hehe. Uten bagasje da. Høhø
    En må jo bare begynne et sted. Pluss at en får jo en del ideer av å være på treff, og på YouTube.
    Vi får se hvor mye de tåler, går etter sunn fornuft
    Tuningen vil havne på rundt 28-30hz området. Bilen peaker på 31hz så det er ganske bra
    Går for det meste i hiphop og screwed and chopped, og selvfølgelig decaf

Vegg blir uaktuelt nå iallefall, da jeg har 3 barn i hus

Mvh Kim

Comment

• Hvordan finner man Peak på en bil?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

• Nei slik jeg har lest meg til skal det testes med trykkammerkasse. Kan systematisk teste frekvenser og bruke TL for å se hva som spiller høyest. Det er ikke noe jeg har gjennomført selv ihvertfall. Ellers så vil jeg tro at dersom man har hatt flere forskjellige subkasser med varierende tuning i bilen, og merker en gjennomgående tendens til at de spiller høyere i et visst område så er jo det en indikator. Men det er vel litt sånn "fingeren i lufta".
        Mulig jeg tar feil her, så hvis noen andre har et mer vitenskapelig svar hadde det vært interresant.
        never enough!

Comment

• Hei. Som bassfreek sier. Har hatt en del forskjellige kasser, Både lukket og portet. Ved db drag så har det gjennomsnitt peaket på 31-32hz sist var det 31hz med 4 stk 12 i lukket kasse

mvh kim

Comment

• Jeg har selv aldri prøvd noen metode og finne peak frekvensen i bilen min, men etter å ha hatt flere subber,kasser og tuning.. så får jeg ALLTID høyest score på termlab på 47hz..

Men slik jeg har forstått det kan man gjøre følgende:

- Ha en subwoofer med LAV Q verdi i en LUKKET kasse..
            - Bruk termlab og mål med sweeps\frekvenskurver som går fra Fks: 30 - 60hz..
            - Den frekvensen(står somregel på termlab) som gir mest Db er sånn ca peak frekvensen..

Da kan man etterpå tune Kassen\porten sånn ca eller litt under peakfrekvensen..
            Last edited by lyd; 26-08-2014, 22:53.

Comment

• Har aldri tatt db noe seriøst, men da vet jeg det mystisk nok er det ikke noen som har funnet en Peak i Mercedes ML på internett ennå

Stå på og flere bilder
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd

Comment

• Det går sakte forrover. Blir lag på lag med polyester. Har gått med ca 7 liter til nå, Og er ikke halvveis engang, Har lagt 4-5 lag med glassfiber, og skal ha 12-13. Så er en del jobb igjen.hehe
                En kjenner det tar på ryggen i alle fall. Pluss at jeg må ha nytt filter til maska nå, for på siste laget i dag så ble en lett bedugget. Kjenner en blir glo varm i ørene av en eller annen grunn.
                Å en annen sak, ALDRI puss ned glassfiber i kun t skjorte. Det stikker og klør noe helt grusomt.(smart vettu)
                Men uansett. Har fått kuttet til en av topp platene og en side plate i dag. Pluss at jeg har laget en plate som skal dekke rommet som batteri holderen tar.
                Vurdere og prøve meg litt fram med elementene i morgen, For å få sveiset inn avstivinger i hatte hylla og kuttet til der porten skal være. Det som er litt drit er at jeg må fjerne noe av butyl mattene jeg har i hatte hylla. MEN er vel bare å få litt skarpe syke.
                Legger ved noen bilder av dagens økt

Først starte med noe glassfiber

Hmmm, sånn kanskje

Sånn ja fikk laget den lille side plata også i samme slengen

Litt guffe(marin tetning)

Boltet med m8 bolter
                Den vil også bli stivet av under, og glassfibret i flere lag under

Lagde topp plata mens glassfiberen tørket

Litt tilpasning

Rundet av kantene med fresen, Siden det er litt skrått opp mot hattehylla

mvh kim

Comment

• Bra med fremgang her. Du ligger ikke på latsiden. Sikker på at du egentlig trenger så mange lag glassfiber som du planlegger? Det er vanskelig å bedømme utfra bildene, men jeg synes det begynner å se solid ut jeg!
                  never enough!

Comment

• Ja js da fikk en jaggu gjort litt i dag også Har ordnet en del småting i dag, pluss fått skjært litt plater. Håper på å få sveiset inn forsterkinger i hatte hylla i morgen Nå ser vel folk mere slik det skal være

Bunn plate/ freste inn der boltene komm

Litt lim

Pluss noen skruer

Tettet et lite hull i toppen av glassfiber støpen

Litt testing

Knakk av det gamle og lagde nytt(satt jaggu godt med det plast limet

Litt lim og et par skruer

Å mere lim høhøhhø

Vil bli modifisert til minst mulig, Men må også være litt stærkt også da

Litt forsterkninger må til

Sånn

Åsså gikk jo selvfølgelig lim pistolen min til plast Jesus dessverre.

Poeren kommer opp hatte hylla de som lurer. Tror det vil bli sterkt nokk med de forsterkingene jeg har laget. Pluss at det kommer jo noen lag med fleece og glassfiber oppå igjen

mvh kim

Comment

• Det der ser ut til å bli et fantastisk bygg Gleder meg til å se hvor det ender

Comment

• Får poste et par bilder til da av morgendagens økt Har målt litt til porten, Så venter på svar fra mn bror som skal hjelpe meg og sveise, Eller rettere sagt han må sveise for meg. Men etter det så blir det litt lettere Må også vente på at polyesteren skal tørke

Håper på at jeg får det bra defus, Hvis jeg klarer, Noe jeg skal klare, så tror jeg det vil bli temmelig bra
                        Bekymrer meg litt for trekking av skai bare, Men skal få til det også. Kan andre så kan jeg

Glemte å ta bilde etter jeg hadde pellet av lyd isoleringen

La både 2 og 3 lag noen plasser, med sånn fiber matte og glassfiber strie, Får håpe at det blir bra

mvh kim
                        Last edited by kimafro; 29-08-2014, 12:17.

Comment

• Om du planlegger først, er det ikke så vanskelig

Comment

• Ja da får en poste fortsettelsen
                            Ser nå at jeg må iallefal ha 5 til 10 liter mere polyester, Og glassfiber matte/strie. Har fått kuttet vekk og forsterket der porten kommer pluss lagt 3 lag polyster noen steder. Å rengjort litt inne i bilen

Sveiset inn forsterkninger

borte

Litt anti rust

Litt dempe matter for å fjerne skarpe kanter

NOEN lag til med polyster

mvh kim
                            Last edited by kimafro; 31-08-2014, 21:32.

Comment

• Dette blir heftig asså. Har du hatt prinsipielt samme løsning tidligere med port gjennom hattehylla og elementer i bagasjerommet?
                              Det eneste som er synd er at man ikke får sett elementene da, jeg liker det. Du kan kanskje legge ned baksetene for å gi en demo når det er ferdigbygd? Burde nok gi en liten økning i lydtrykk tenker jeg.
                              Hvordan skal du lage porten i se selv?
                              Hvordan skal du få utnytta plassen i hjulbrønnen når den plata med batteriracket står der den gjør?
                              never enough!

Comment

• Det håper jeg på også Var kun i hatte hylla det var plass til port, første tanke var jo 6" porter, men da hadde de blitt for lange. Så blir en slotport. Tenkte jeg skulle prøve meg på kerfing, Aldri gjort det før. Men en gang må jo bli den første
                                Baksete ryggen er til å legge ned. er vel ca 1-1,5 db økning ved å legge den ned. Men tror jeg skal prøve å skumme rundt på innsiden også for å få det tett. porten blir i alle fall 30 cm bred og 12-14cm høy og lakkert hvit. Lengde må jeg få noen til å regne ut for meg. Men må jo se hvor stor kassa blir totalt. Batteriet stjeler litt plass, Men vil bli vegg rett opp, Er lettere å se når ting faller på plass. hehe
                                er litt usikker på enkelte ting selv, Må bare måle meg fram litt Er litt usikker på hvordan jeg skal ordne med hatte hylla også rundt port. Eneste jeg vet er at den skal bli trekt i hvit skai, Mulig jeg må modifisere noe feste anordning til hatte hylla også. Skal i alle fall prøve å få hylla til å vibrere minst mulig. Hvitt og grått er tema for bilen i alle fall

mvh kim

Comment

Working...
                                X